Leerlingenvervoer melkkoe voor gemeente

Datum:
  • zaterdag 22 november 2014
  • in
  • Categorie: ,
  •  NOORDKOP - Hoe raken gemeenten van hun bijstandsgerechtigden af? 


    COMMENTAAR

    Richard Zut


    Nou, gewoon door ze soms onder dwang — na een korte scholing een baan te laten innemen van iemand anders. Dat die dan in de WW en dus in de kaartenbak van het UWV belanden is geen enkel probleem, want dat betaalt het Rijk.

    Die handelswijze van gemeenten en bedrijven noemen ze 'arbeidsmarktverdringing'. Neem de gezamenlijke Europese aanbesteding van de gemeenten Schagen, Den Helder en Hollands Kroon voor het in de Noordkop door diverse klachten nogal eens bekritiseerde leerlingenvervoer.

    Dat vervoer werd tot de zomer van 2013 verzorgd door het regionaal goed bekend staande Connexxion, waarover weinig klachten te horen waren en die adequaat insprong toen Taxi Centrale Schoorl (TCS) failliet ging.

    Bij de nieuwe aanbesteding moest Connexxion wijken voor Klomp Groepsvervoer uit Ede. 'Vanwege de beste prijs-kwaliteitverhouding' werd gezegd, wat domweg betekent dat Klomp de goedkoopste was. Kassa! Gemeente bespaarden geld én bijstandsuitkeringen; Klomp kon goedkope krachten inhuren. 'Dure' man of vrouw verloor de vaste baan en er kwamen tijdelijke krachten uit bijstand of Wajong voor terug. Dit rondpompen van uitkeringen en werk is verwerpelijk en immoreel.


    NHD




    6 reacties :

    Anoniem zei

    ANALYSE: WANBELEID VAN GEMEENTEN ANTIRECLAME VOOR DE HELE REGIO
    DIT ARTIKEL IS DOOR AUTEUR FRANK OTTENS GESCHREVEN>
    (door: Frank Ottens)

    NOORDKOP – De gemeenten Schagen, Hollands Kroon en Den Helder sloten vorig jaar een overeenkomst met Klomp Groepsvervoer uit Ede voor het leerlingenvervoer in de regio. Het contract met Connexxion werd dienaangaande niet verlengd, want het moest beter en – dat vooral natuurlijk – goedkoper.

    NOORDKOP – De gemeenten Schagen, Hollands Kroon en Den Helder sloten vorig jaar een overeenkomst met Klomp Groepsvervoer uit Ede voor het leerlingenvervoer in de regio. Het contract met Connexxion werd dienaangaande niet verlengd, want het moest beter en – dat vooral natuurlijk – goedkoper.

    Zodoende konden vervoersbedrijven reageren op een aanbesteding om deze omvangrijke vervoersklus in de wacht te slepen. De verantwoordelijke wethouders van de gemeente Schagen en Holland Kroon, kozen ervoor in zee te gaan met de goedkoopste aanbieder: Klomp Groepsvervoer. Let wel: mits het bedrijf bereid was om een legertje bijstandsgerechtigden (met behoud van uitkering) achter het stuur van de taxibusjes te zetten.

    Een dergelijke deal wordt in politiek jargon ook wel Social Return genoemd.


    ‘Targetman’ Ben Blonk. (Foto: archief rtvnoordkop.nl)

    Te duur
    Uit de grote bijstandston van het ISD Kop van Noord-Holland werd een groep mensen geselecteerd, dat in aanmerking kwam om te solliciteren. Mooi initiatief, zou je denken. Bijstandsmensen aan de gang helpen, ze uit hun isolement halen. De andere kant van de medaille was evenwel dat 28 chauffeurs, van wie sommigen het werk al járen deden, op straat kwamen te staan. Deze mensen mochten dan wel ervaren zijn, maar ze waren simpelweg te duur.

    Afgelopen week mochten we uit het lokale ochtendblad van Schagen en omstreken vernemen dat Jolande Brinkman, PvdA-commissielid Samenleving, kritische vragen heeft gesteld aangaande de aanhoudende klachtenregen over de wanordelijke werkwijze van Klomp Groepsvervoer. Volgens het artikel is Klomp bovendien slecht bereikbaar, reageert het zelfs totaal niet op de klachten en – erger nog – dóet het er niets mee. “Dit baart ons echt zorgen”, aldus Brinkman.

    Ook fractievoorzitter Merieke Bredewold van Wens4U deed een duit in het zakje: “Mensen geven hun kostbaarste bezit mee: hun kinderen. Dit vervoer moet dus gewoon goed verzorgd zijn.”

    Afscheid
    Wethouder Blonk erkende de problemen met het leerlingenvervoer: “Ook Hollands Kroon kreeg flink wat klachten binnen. Maar het is lastig om zomaar even afscheid te nemen.”

    Zo, die dúrft. Vorig jaar bleek het anders helemaal niet zo moeilijk om 28 geroutineerde krachten via de achterdeur te laten aftaaien. Zij konden na jaren van trouwe dienst bij het UWV aankloppen, omdat Blonk het als zijn taak zag om mensen uit hun bijstandsisolement te halen. Want ja, ook een regionale wethouder heeft targets. Dat de samenleving er totaal níets mee opschoot, deed er verder niet toe. Met alle gevolgen van dien voor de hulpbehoevende kinderen.

    Hebben ze in Schagen en Hollands Kroon echt niks beters in huis dan armetierige beleidsmakers als deze Ben Blonk? De kille en harteloze manier waarop de man vorig jaar de landelijke televisiemakers van Zembla te woord stond, ook al over dit gênante onderwerp, was werkelijk stuitend. Antireclame voor de stad met haar regiofunctie.

    Anoniem zei

    ANALYSE: WANBELEID VAN GEMEENTEN ANTIRECLAME VOOR DE HELE REGIO
    DIT ARTIKEL IS DOOR AUTEUR FRANK OTTENS GESCHREVEN>
    (door: Frank Ottens)

    NOORDKOP – De gemeenten Schagen, Hollands Kroon en Den Helder sloten vorig jaar een overeenkomst met Klomp Groepsvervoer uit Ede voor het leerlingenvervoer in de regio. Het contract met Connexxion werd dienaangaande niet verlengd, want het moest beter en – dat vooral natuurlijk – goedkoper.

    Zodoende konden vervoersbedrijven reageren op een aanbesteding om deze omvangrijke vervoersklus in de wacht te slepen. De verantwoordelijke wethouders van de gemeente Schagen en Holland Kroon, kozen ervoor in zee te gaan met de goedkoopste aanbieder: Klomp Groepsvervoer. Let wel: mits het bedrijf bereid was om een legertje bijstandsgerechtigden (met behoud van uitkering) achter het stuur van de taxibusjes te zetten.

    Een dergelijke deal wordt in politiek jargon ook wel Social Return genoemd.


    ‘Targetman’ Ben Blonk. (Foto: archief rtvnoordkop.nl)

    Te duur
    Uit de grote bijstandston van het ISD Kop van Noord-Holland werd een groep mensen geselecteerd, dat in aanmerking kwam om te solliciteren. Mooi initiatief, zou je denken. Bijstandsmensen aan de gang helpen, ze uit hun isolement halen. De andere kant van de medaille was evenwel dat 28 chauffeurs, van wie sommigen het werk al járen deden, op straat kwamen te staan. Deze mensen mochten dan wel ervaren zijn, maar ze waren simpelweg te duur.

    Afgelopen week mochten we uit het lokale ochtendblad van Schagen en omstreken vernemen dat Jolande Brinkman, PvdA-commissielid Samenleving, kritische vragen heeft gesteld aangaande de aanhoudende klachtenregen over de wanordelijke werkwijze van Klomp Groepsvervoer. Volgens het artikel is Klomp bovendien slecht bereikbaar, reageert het zelfs totaal niet op de klachten en – erger nog – dóet het er niets mee. “Dit baart ons echt zorgen”, aldus Brinkman.

    Ook fractievoorzitter Merieke Bredewold van Wens4U deed een duit in het zakje: “Mensen geven hun kostbaarste bezit mee: hun kinderen. Dit vervoer moet dus gewoon goed verzorgd zijn.”

    Afscheid
    Wethouder Blonk erkende de problemen met het leerlingenvervoer: “Ook Hollands Kroon kreeg flink wat klachten binnen. Maar het is lastig om zomaar even afscheid te nemen.”

    Zo, die dúrft. Vorig jaar bleek het anders helemaal niet zo moeilijk om 28 geroutineerde krachten via de achterdeur te laten aftaaien. Zij konden na jaren van trouwe dienst bij het UWV aankloppen, omdat Blonk het als zijn taak zag om mensen uit hun bijstandsisolement te halen. Want ja, ook een regionale wethouder heeft targets. Dat de samenleving er totaal níets mee opschoot, deed er verder niet toe. Met alle gevolgen van dien voor de hulpbehoevende kinderen.

    Hebben ze in Schagen en Hollands Kroon echt niks beters in huis dan armetierige beleidsmakers als deze Ben Blonk? De kille en harteloze manier waarop de man vorig jaar de landelijke televisiemakers van Zembla te woord stond, ook al over dit gênante onderwerp, was werkelijk stuitend. Antireclame voor de stad met haar regiofunctie.


    Anoniem zei

    Men moet zich altijd afvragen waarom zoiets gebeurt.
    Misschien heeft wethouder Ben Blonk wel een riante pensioenregeling van KLOMP Groepsvervoer in het vooruitzicht gesteld gekregen, wat zou anders zijn overweging moeten zijn?

    Frank Ottens zei

    1x is wel genoeg hoor, Anoniem... ;)
    Ongeveer 3 weken na mijn artikel ook eindelijk een commentaartje van het NHD...
    Maar wel een prima commentaartje - dat dan weer wel, Richard Zut...!!!

    Anoniem zei

    Sorry, maar we zijn zo nieuwsgierig wie er destijds wethouder was in Hollands Kroon met die Portefeuille want die gemeente dacht toen ook de miljoenen terug te kunnen verdienen die het faillissement van het eerder uitgeknepen taxibedrijf de gemeente extra gekost heeft.
    Er was gewaarschuwd dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten maar zij wilden dit toch graag proberen waarschijnlijk omdat het toch om gemeenschapsgeld gaat.

    Anoniem zei

    Het gaat hier wel om kinderen en geen pakketje wat van A naar B moet.
    Maar de gemeente doet toch nergens wat aan, steekt zijn kop in het zand.
    Het gaat alleen maar om geld!

    Een reactie posten