Herstructureren windturbines

• woensdag 5 november 2014
  • Categorie: , , , ,
  • Windturbines Noord-Holland -

Stichting windmolenklachten wil graag een belangrijke afspraak van de provincie Noord-Holland onder de aandacht brengen.

Motie M11-4/14-02-11: PSNH verzoeken GSNH
    -zich in te zetten dat het uitvoeringsprogramma wind op land leidt tot een afname van de bestaande (ernstige) overlast
    -zich in te zetten dat de (ernstige) overlast veroorzakende windmolens met voorrang worden verwijderd of aangepast
    Staten NH 2
    Provinciale Staten Noord-Holland

De provincie heeft het adviesbureau Ecofys (onderdeel van Eneco Holding) opdracht gegeven om de financiĆ«le haalbaarheid van het herstructureren (2 windmolens weg 1 grotere windturbine terug) door te rekenen.
    Ecofys Herstruc NH Samenvatting
    Ecofys Herstruc NH Progr 1
    Ecofys Herstruc NH Progr 2
    Ecofys Herstruc NH WOB
    Lees hier onze kritiek op deze doorrekening: Ecofys herstructureren brief PS 4-10-2014
    Volgens het Ecofys model zijn er ruim voldoende (74 stuks) kleine windmolens tot 300kw aanwezig om de herstructurering mogelijk te maken. Helaas is er hierdoor geen enkel zicht op het oplossen van ernstige overlast.
    Aan de hand van de actuele statistieken   komt naar voren dat dit aantal in werkelijkheid een stuk lager is.  Totaal 59 van 0-330kw en  Totaal 11 van 300kw-660kw Het aantal, voor herstructurering in aanmerking komende windmolens, zou wel eens kunnen bestaan uit niet functionerende, al afgebroken of ooit vergund, maar nooit gerealiseerde windturbines.
    Bovendien is het aantal ook veel lager vanwege de massale aanvragen voor vervanging van windturbines. Het is immers heel lucratief om bestaande windturbines van 10 jaar oud te vervangen vanwege de mogelijkheid om opnieuw SDE+ subsidie te verkrijgen.
    Wij zijn van mening dat het toetsingskader voor herstructurering van windturbines niet voldoet aan de gestelde voorwaarden. Als belangenvereniging zijn wij van mening dat alleen een onafhankelijk adviesbureau deze opdracht had kunnen uitvoeren. Wij worden gesterkt in onze mening omdat ook de gemeente Barendrecht een door Ecofys opgesteld toetsingskader voor windenergie verwerpt.
    Kaart locaties NH