Groene coalitie

Datum:
  • donderdag 20 november 2014
  • in
  • Categorie: ,
  • Den Haag -Strijd opwarming aarde voor bedrijven eigenbelang 



    Annemieke van Dongen

    Fier prijken hun namen op de website van de Rijksoverheid: Philips, DSM, Landal Greenparks, FrieslandCampina. Zo'n vijftig bedrijven, gemeenten, provincies en milieuorganisaties hebben zich verenigd in de Nederlandse Klimaatcoalitie. Zij zullen voorkomen dat de aarde door hun toedoen verder opwarmt, hebben ze met staatssecretaris Mansveld van milieu afgesproken. Uiterlijk in 2050 moet hun bedrijfsvoering volledig klimaat-neutraal zijn.

    Dat klinkt nobel. Maar de bedrijven die zich bij de coalitie hebben aangesloten, doen dat niet vanuit een moreel besef dat ze de wereld moeten redden. Zij hebben zelf last van klimaatverandering of verdienen juist aan producten die verdere opwarming van de aarde tegengaan. Zo kosten mislukte oogsten als gevolg van droogtes en overstromingen voedingsmiddelenproducenten nu al veel geld. Het is dan ook geen toeval dat Unilever steevast hoog scoort in ranglijsten van bedrijven die veel doen op klimaatverandering tegen te gaan.

    Poldermodel

    Philips en DSM hebben andere motieven. Die concerns zien kansen om hun milieuvriendelijke producten onder de vlag van de Klimaatcoalitie te promoten. Op 1december start een belangrijke klimaatconferentie in Peru. Die vormt de laatste voorbereiding voor het wereldwijd bindende VN-klimaatakkoord dat volgend jaar moet worden gesloten in Parijs. In dat proces wil Nederland goede sier maken met het befaamde pol- dermodel. Geen maatregelen van bovenaf opleggen, maar samenwerken met het bedrijfsleven. De bedrijven in de Klimaatcoalitie moeten in binnen- en buitenland gaan fungeren als ambassadeur.

    DSM kijkt al uit naar de klimaattop in Parijs, waar de ogen van de wereld op gericht zullen zijn. Het chemiebedrijf zal daar aan de Ronde Tafel van bedrijven zitten, zegt woordvoerder AndrĂ© van der Eisen. „In Amerika hebben we onlangs een biobrandstoffenfabriek geopend. 95 procent van de nieuwe producten die we maken, zijn beter voor het milieu dan de producten die ze vervangen. Of het nou om voeding, gezondheid of materialen gaat. Zo helpen we auto's lichter te maken door staal te vervangen door hoogwaardige kunststoffen", aldus de woordvoerder.

    NHD





    1 reacties :

    Anoniem zei

    "Follow the money" is het enige argument.. Ket lijkt mij het beste van die bedrijven en instellingen maar niets te kopen; want U moet de drogreden klimaatopwarming betalen.

    Een reactie plaatsen