Gasunie waakt alleen over eigen leidingen

• donderdag 6 november 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Gasunie zette in 2004 nog grote vraagtekens bij het vervangen van zestien kleinere voor zeven grotere windturbines langs het Noordhollands Kanaal.

Door Martijn Gijsbertsen - 6-11-2014

De eigenaar van de gasleidingen nabij Windpark Westeinde reageert nu niet expliciet op veiligheidsgevolgen van actuele vernieuwingsplannen.

,,Wanneer ons om een oordeel was gevraagd, hadden we eventueel bedenkingen kunnen uiten. Maar niemand, niet de vergunningverlener en niet de vergunningverstrekker, heeft ons wat gevraagd’’, aldus woordvoerster Ria Gorter van Gasunie. Ze maakt duidelijk dat het bedrijf alleen waakt over eigen leidingen en netwerken. En niet gaat over bijvoorbeeld windmolenplannen. ,,We doen er alles aan om de veiligheid van onze infrastructuur te borgen. Daarvoor zijn we verantwoordelijk. Voor andere ontwikkelingen niet.’’

Strenger

Saillant is dat Gasunie onderzoek heeft laten uitvoeren door Kema naar richtlijnen voor het bouwen van turbines bij gasleidingen (of andersom) en strengere regels hanteert. ,,Die gelden alleen bij nieuwbouw, niet voor bestaande windmolens of -parken.’’

Gorter beaamt desgevraagd dat, als er nu geen windmolens langs het kanaal in de buurt van gasleidingen hadden gestaan en een partij daar een turbinepark wilde ontwikkelen, de kans op medewerking ’mogelijk kleiner’ zou zijn geweest.

Pondera Consult heeft de veiligheidssituatie van Windpark Westeinde geanalyseerd en stelt dat bij plaatsing van nieuwe turbines de risico’s kleiner worden.

NHD