Agrariër pakt strijdbijl over Wieringerrandmeer weer op

• vrijdag 21 november 2014
  • HIPPOLYTUSHOEF - De regionale ombudscommissie in Hoorn oordeelde dat er geen ’fair play’ was gespeeld.

Martijn Gijsbertsen - 21-11-2014

Agrariër Jaap Koorn uit de Polder Waard Nieuwland bij Hippolytushoef heeft de strijdbijl in zijn conflict met de provincie en gemeente Hollands Kroon over het voormalige Wieringerrandmeer weer opgepakt.

Partijen stonden donderdag bij het gerechtshof in Amsterdam tegenover elkaar in een civiele procedure, aangespannen door Koorn.

Claim

Inzet is een blanco claim die de Wieringer tegen beide overheden indiende wegens inkomstenderving en planschade. Dit omdat zijn bedrijf (38 hectare) jarenlang niet heeft kunnen uitbreiden vanwege het megaproject.

Het Wieringerrandmeer behelsde het onder water laten lopen van een deel van Wieringen en de Wieringermeer en plannen voor de bouw van 2100 (recreatie)woningen langs de waterkant.

Volgens Koorn is destijds een ’indringend, moreel beroep’ op hem gedaan door toenmalig burgemeester van Wieringen Jan Baas om zijn bedrijf niet uit te breiden. Het miljoenenproject werd eind 2010 ingetrokken omdat er te hoge financiële risico’s aan zouden kleven.

Zowel bij de rechtbank in Alkmaar als in klachtprocedures bij betrokken overheden kreeg Koorn eerder nul op rekest. Hij zou immers zelf de keuze hebben gemaakt om niet te investeren in groei. De zaak werd afgedaan als ondernemersrisico.

De regionale ombudscommissie in Hoorn oordeelde dat er geen ’fair play’ was gespeeld. Het gaat Koorn naar eigen zeggen niet om geld: compensatie in de vorm van grond zou ook volstaan.

,Het is vreemd dat de beoogde aannemers na dit debacle miljoenen toegeschoven krijgen, terwijl ik met lege handen blijf staan.’’

NHD

De bevolking heeft ook nog steeds geen duidelijkheid over de gemaakte kosten. Er dient duidelijk te worden in een overzicht wat de gemeenschap heeft betaald aan dit prestige project waarbij CVDK Borghouts beide voormalige burgemeesters opdracht gaf om alles op alles te zetten om het randmeer er door te drukken. Het gemeentehuis van Wieringen heeft jarenlang op slot gezeten omdat het gros van de ambtenaren bijna alleen maar met het randmeer bezig was. Die uren moeten ook boven water om een duidelijk beeld te krijgen hoeveel miljoenen er door bestuurders zoals Borghouts, Hooijmaijers, Meijdam over de balk zijn gegooid. Ook specificatie van de bedragen die de adviesbureau's van Etty & Co zich hebben toegeëigend via dit project. Jaap succes, als alle farizeëers hun zakken hebben gevuld bij dit project dan dienen ook alle ondernemers die schade hebben opgelopen dit vergoed te krijgen.