Zweefvliegers weg voor windmolens

• Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Slootdorp - Vliegveld naar locatie nabij Robbenoordbos

Martijn Gijsbertsen

De kogel is door de kerk. Een groep van ruim dertig windmoleneigenaren in de Wieringermeer, ECN en Nuon hebben een akkoord met zweefvliegclub Den Helder bereikt over verhuizing van de Ulkeweg in Slootdorp naar een andere locatie.

De vereniging met zo'n honderd zweefvliegers moet van haar huidige thuishaven (circa twintig hectare) af  om plaats te maken voor windmolens. De beoogde nieuwe plek ligt nabij het Robbenoordbos, ten zuiden van de Hippolytushoeverweg in Slootdorp, op hemelsbreed zo'n zeven kilometer afstand.

„Deze overeenkomst brengt onze verhuizing dichterbij", laat voorzitter Wim Jacobs desgevraagd namens de zweefvliegers weten.

„De leden hebben unaniem ingestemd met de inhoud van het akkoord. Onder de conditie dat we op het toekomstige vliegveld qua accommodatie en faciliteiten hetzelfde terugkrijgen als wat we nu hebben. Zonder dat wij daar financieel iets tegenover hoeven te zetten."

Hangaars

Het gaat dan om een clubgebouw met hangaars en start-/landingsbaan van minimaal een kilometer lang. Welk bedrag met Ie verhuizing is gemoeid, wil Jacobs niet zeggen. De eerste vluchten aan de Hippolytushoeverweg kunnen naar verwachting vanaf 2017 worden uitgevoerd.

„Sinds 2009 wordt al over onze verhuizing gesproken. Na vele gesprekken zijn we het eens geworden. Zoals het nu op papier staat, kunnen wij daar goed mee leven."

Volgens Jacobs gaat er echter 'nog wel een hele poos overheen' voordat de benodigde vergunningen rond zijn en alle signalen op groen staan. „Gaat het windplan door, dan worden volgens planning vanaf medio 2016 de eerste turbines geconstrueerd. Parallel aan die ontwikkeling realiseren wij onze nieuwbouw. Eind 2015 moet het papierwerk onherroepelijk zijn, voorjaar 2016 denken wij te kunnen verkassen. Dan zit alles mee."

NHD