Schrappen regels bij gemeente geeft risico verloedering

• zondag 19 oktober 2014
  • Categorie:

• HOLLANDS KROON - De gemeente Hollands Kroon, maakte eerder deze week bekend 80 procent van de regels uit de APV te willen schrappen.
    19 oktober 2014

9 Nederlandse gemeenten beginnen nog dit jaar met een proef om overbodige regels voor lokale verenigingen en organisaties te schrappen.
    Het gaat vooral om regels die in de weg zitten bij het beheren van een buurthuis en groen in de wijk of bij mantelzorg.
    Tegengewerkt
    Dat melden het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat de proef 'Ruim op die Regels' leidt, en Platform 31 zondag. "Veel burgers en ondernemers zetten zich voor de gemeenschap in, maar ze worden soms tegengewerkt door vergunning- en belastingregels. Dat frustreert", aldus een woordvoerder van het project tegen het ANP.
    De gemeente Hollands Kroon, maakte eerder deze week bekend 80 procent van de regels uit de APV (algemene plaatselijke verordening) te willen schrappen. In die verordening staan onder meer regels over wildplassen, hondenpoep en buurtfeesten. "Er staat in dat je mensen niet met een verrekijker mag begluren. Dat lijkt me logisch, dat hoeft niet in de APV", stelt burgemeester Jaap Nawijn. De nieuwe APV moet alleen nog dingen verbieden die gevaarlijk zijn, voor andere zaken vertrouwt de gemeenten op de eigen verantwoordelijkheid van haar inwoners.
    Niet voor niets
    Maar gemeenten die veel regels schrappen, lopen het risico dat haar inwoners niet meer weten wat er van ze verwacht wordt, stelt Jon Schilder, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit van Amsterdam. . "Wetten en regels zijn er niet voor niets, zonder regels kan het recht van de sterkste gaan gelden. Normen en waarden kunnen gaan verschuiven. Nu staat er een duidelijke boete op wildplassen. Wat moet een burger straks als je iemand erop aanspreekt en die zegt: bekijk het maar! Dan kun je dat niet aanvechten."

Eindhovens dagblad