Meer en betere slaapplekken

• maandag 13 oktober 2014
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon -  ANNA PAULOWNA - Gemeenten tekenen overeenkomst huisvesting arbeidsmigranten.

Nu worden arbeidsmigranten nog wel eens ondergebracht in caravans. Binnen twee jaar moet dit verleden tijd zijn.

Door Marjolein Eijkman - 13-10-2014

Ondernemers die arbeidsmigranten in dienst hebben, mogen op eigen terrein appartementen bouwen om hen in onder te brengen. Buitenlandse werknemers mogen nu nog in caravans slapen, maar dit moet binnen twee jaar verleden tijd zijn. Deze en meer afspraken zijn opgenomen in het convenant ’Huisvesting arbeidsmigranten in de regio Noordkop 2014-2019’ dat de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Heerhugowaard maandag hebben ondertekend.

Het convenant is opgesteld in het kader van het project Kompas Noordkop, dat eind dit jaar afloopt. ,,Met het project hebben we sturing gegeven aan de huisvesting van arbeidsmigranten en aan de handhaving’’, aldus Theo Meskers, wethouder van Hollands Kroon en voorzitter van de projectgroep voorzieningen binnen Kompas Noordkop.

Basisafspraken

,,Het project eindigt wel, maar we gaan op de ingeslagen weg verder’’, vervolgt hij. ,,De basisafspraken die daarbij horen, hebben we nu vastgelegd in het convenant. De vrijblijvendheid is eraf.’’

De afspraken zijn hard nodig omdat de verwachting is dat de economie in de Noordkop de komende jaren volop gebruik blijft maken van arbeidsmigranten en dat hun aantal toe blijft nemen. Er zullen de komende jaren dus meer slaapplaatsen bij moeten komen. Wekelijks controleert het interventieteam van Kompas de huisvesting van arbeidsmigranten. Die blijkt regelmatig in strijd te zijn met het bestemmingsplan en niet te voldoen aan de brand- en veiligheidseisen. ,,Soms is alles in orde, maar het gebeurt ook dat de situatie zo gevaarlijk is, dat de mensen er meteen uit moeten’’, weet Meskers.

De regels voor huisvesting op eigen terrein worden verruimd. Zo mogen agrariërs hun schuren ombouwen tot woonunits of appartementencomplexen, zolang ze maar voldoen aan het bouwbesluit en toestemming hebben van de betreffende gemeente. ,,De ondernemers zijn daar heel blij mee’’, vertelt Meskers. ,,Er is nu eindelijk helderheid, de regels zijn verruimd en ze hoeven niet meer hun heil te zoeken in leegstaande woningen.’’

Grootschalig

De afspraken bieden ook mogelijkheden voor grootschalige huisvesting, zoals hotels of logiescomplexen voor arbeidsmigranten. Meskers: ,,Een mooi voorbeeld is De Stek in Wieringerwerf. Hier is plek voor zeventig mensen, die hier terechtkunnen zodra ze Nederland binnenkomen. Hier blijven ze dan de eerste periode en kunnen ontdekken of werken in Nederland ook echt iets voor ze is. Daarna kunnen ze doorstromen naar een huur- of koopwoning.’’

De ervaring is inmiddels dat Kompas Noordkop ervoor gezorgd heeft, dat ondernemers zich beter bewust zijn van de noodzaak van goede huisvesting van arbeidsmigranten. ,,Ze houden zich beter aan de regels, waardoor de handhaving ook beter gaat’’ , aldus Meskers.

NHD