Kamerleden schrikken in tomatenkas Noordkop

• dinsdag 28 oktober 2014
  • NOORDKOP - ,,Uit de regio kunnen wij geen mensen krijgen. Zij zijn er wel, maar willen niet",

Door Ed Dekker - 27-10-2014

Glastuinders in de Kop van Noord-Holland die geen personeel uit de eigen regio kunnen krijgen en het moeten hebben van Polen en Roemenen, daar schrok het Haarlemse CDA-kamerlid Michel Rog maandag in Middenmeer van. ,,Het verschil tussen uitkering en minimumloon is te gering. Dat moet echt anders. Ik ga mij daar in Den Haag opnieuw sterk voor maken."

Rog kreeg in een tomatenkas van tachtig hectare op Agriport A7 bijval van kamerlid Rudmer Heerema (VVD) uit Alkmaar.

Vijf kamerleden en Europarlementariër Jan Huitema waren maandag op uitnodiging van Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord op werkbezoek. Om met eigen ogen te zien hoe de regio zich ontwikkelt en wat er speelt.

,,Onbekend maakt onbemind. Goed dat Noord-Holland Noord steeds meer zich durft te laten zien. Vooral op economisch-innovatief gebied gebeurt hier heel veel verrassends", concludeerde D66’er Steven van Weyenberg uit Den Haag aan het eind van een lange dag. Hij is opgegroeid in Benningbroek.

Tomatenkweker Combivliet heeft de afgelopen drie jaar 120 miljoen euro geïnvesteerd. De jaaromzet is 60 miljoen euro. De glastuinbouwgigant heeft 70 vaste en 400 losse medewerkers. Het meeste personeel komt uit Oost-Europa.

,,Uit de regio kunnen wij geen mensen krijgen. Zij zijn er wel, maar willen niet", zei financieel directeur Eric van Heijningen tot de landelijke politici en een groep locale bestuurders. Veel agrarische bedrijven zijn afhankelijk van arbeidsmigranten.

Hollands Kroon wil ze knap huisvesten en hoopt dat ze zich definitief vestigen. ,,Dat biedt tegenwicht aan het vertrek van jongeren.

Jaarlijks verlaten 250 jongeren onze gemeente", aldus wethouder Theo Meskers.

Den Helder Airport

Op Den Helder Airport wees luchthavendirecteur Conny van den Hoff op de noodzaak van uitbreiding. ,,Het is spannend. Wij hopen hier alle twintig nieuwe NH90-helikopters in onderhoud te krijgen." Defensie heeft ook vliegbasis Gilze-Rijen op het oog. Den Helder Airport hoopt komend jaar een lijndienst op Aberdeen in te voeren. De plaats is de offshore-hoofdstad van Groot-Brittannië. Anderhalf jaar geleden mislukte een directe luchtlijn op Norwich.

Den Helder Airport, met vorig jaar 23.000 vliegtuigbewegingen, gebruikt het militaire vliegveld De Kooy. Het voortbestaan van De Kooy na 2022 is onzeker.

Directeur Piet-Hein Kolff van havenbedrijf Port of Den Helder pleitte voor ruim baan voor windmolens op zee. ,,Nu staat er voor 250 megawatt energie aan windparken in de Noordzee. Volgens de huidige plannen is dat in 2023 4500 megawatt, in 2030 10.000 en in 2050 20.000 megawatt. Voor Den Helder is dat een enorm belangrijke ontwikkeling.

Wij zitten op de eerste rang en kunnen veel betekenen voor onderhoud en service. Geheel Noord-Holland Noord profiteert daarvan."

Clusius College

VVD-kamerleden Ybeltje Berckmoes (Juliandorp) en Barbara Visser (Zaandam) delen de zorgen van bestuursvoorzitter Rien van Tilburg van het Clusius College. De dreigende bezuiniging van 70 miljoen euro vanaf 2016 in het groenonderwijs betekent grotere klassen op de agrarische scholen. ,,Dus een ernstige aantasting van de kwaliteit van het onderwijs", aldus Van Tilburg.

In Alkmaar werd de Gasopslag Bergermeer van Taqa bezocht. De bouw is een investering van 850 miljoen. Het beloofde extraatje - een Energy Innovation Park van 25 miljoen om te gaan verdienen op vernieuwende ideeën - hangt nog op een bijdrage van 4 miljoen van de provincie.

De Afsluitdijk krijgt een fietspad aan de andere zijde van de dijk, met onbelemmerd uitzicht op de Waddenzee. Het nieuwe fietspad komt over enkele jaren vanaf Den Oever tot Het Monument. Dit maakte wethouder Meskers bekend tijdens het werkbezoek.

ED DEKKER

NHD