EU zwakt klimaatdoelstellingen af

• zaterdag 25 oktober 2014
  • Categorie: , , , ,
  • BRUSSEL (ANP)  - 'over 16 jaar met ,,ten minste 40 procent'' zijn teruggebracht ten opzichte van 1990'.

De Europese lidstaten hebben nieuwe klimaatdoelstellingen voor 2020-2030 afgesproken, maar sommige zijn lager dan de Europese Commissie heeft voorgesteld.

Als belangrijkste afspraak moet de uitstoot van broeikasgassen over 16 jaar met ,,ten minste 40 procent'' zijn teruggebracht ten opzichte van 1990.

Ook moet zeker 27 procent van de energie afkomstig zijn van duurzame, hernieuwbare bronnen (bijvoorbeeld zonne- en windenergie). En als laatste is op een Europese top afgesproken dat het de bedoeling is dat het energieverbruik wordt teruggebracht met ten minste 27 procent. Dat maakte de voorzitter van de Europese top Herman Van Rompuy in de nacht van donderdag op vrijdag bekend.

ANP

P.v.d.Munnik zei

De klimaatdoelstelling kan alleen gehaald worden als er wordt overgestapt naar schone KERNenergie.
    Om aan 27% hernieuwbare duurzame bronnen te komen moet de hele Noordzee gedempt worden met windmolens en op iedere hoek van de straat moet een kolossale windmolen komen, dan is de doelstelling THEORETISCH misschien gehaald maar zolang de duurzame energie (bij veel wind of zon) niet kan worden opgeslagen zullen altijd kolengestookte of gas gestookt centrales mee moeten blijven draaien.
    Brussel is zo langzamerhand een krankzinnigen instituut geworden die heel Europa te gronde richt.