Buren fel tegen plan motorcrossbaan Wieringermeer

• vrijdag 24 oktober 2014
  • Hollands Kroon - MIDDENMEER - Achterdocht op informatieavond over locatie motorcross

Door Mike Deutekom - 23-10-2014

Wethouder Theo Groot van Hollands Kroon heeft een lastige woensdagavond achter de rug. Hij probeerde draagvlak te vinden voor het plan om een motorcrossterrein aan te leggen op de locatie NC10, op de hoek van de Alkmaarseweg met de Groetweg. Maar bij de buurtbewoners kreeg hij de handen niet op elkaar.

,De toon was gelijk aan het begin van de avond al gezet’’, zegt Groetwegbewoner Fred Metz. ,,Niet alleen waren alleen mensen uitgenodigd die in een straal van 1500 meter rond de beoogde locatie wonen, toen ook de pers nog eens werd geweerd kregen we het gevoel dat er iets onder de pet moest worden gehouden. Er hing gelijk een sfeer van achterdocht.

Toen de wethouder ook nog eens begon met te zeggen dat de locatie niet ter discussie stond en dat één dag per week crossen ook niet tot de mogelijkheden behoort, was de toonzetting compleet.’’ Even dreigden de bewoners op te stappen. ,,Ze wilden dat we in groepjes gingen zitten om er over te praten. Daar hadden we geen trek in. Ook werd mij eerst geen toestemming gegeven om ook wat te zeggen. Pas toen we dreigden te vertrekken, werd het alsnog toegestaan.’’

Tijdens de informatieavond in de Meerbaak werd het plan van de Noord-Hollandse Motorsportfederatie (NHMF) aan de omwonenden voorgelegd. ,,Daarin werd onder andere geopperd dat ze zestig uur per week willen gaan crossen. Dat is natuurlijk onbespreekbaar. Zeker omdat de provincie in een rapport al heeft aangegeven dat voor een club van deze omvang 21 uur per week voldoende is’’, stelt Metz.

Zijn verhaal wordt gesteund door de Dorpsraad Aartswoud, namens wie Frank van Staveren aanwezig was. ,,Maandag tot en met zondag crossen, minimaal veertig uur per week en daarbij nog twaalf wedstrijden per jaar, dat is veel te veel. Dat is voor ons geen optie.’’

NHD