Bezwaren kustversterking ongegrond

• donderdag 30 oktober 2014
  • PETTEN - De kustversterking werd aangevochten door inwoners van Petten, Camperduin en Schoorl en Faunabescherming.

Door Harry de Jong - 29-10-2014,

De bezwaren tegen kustversterking voor de Hondsbossche en Pettemer Zeewering zijn door de Raad van State definitief ongegrond verklaard.

Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van woensdag waartegen geen beroep mogelijk is. De aanleg van nieuw strand en duin kan dus gewoon doorgaan.

Volgens het rechtscollege leidt de kustversterking niet of nauwelijks tot sterfte onder scholeksters en steenlopers die in de Waddenzee leven maar hun voedsel zoeken aan de Noordzeekust. Het verlies van de voedselrijke strekdammen bij Petten wordt gecompenseerd door maatregelen die de strandhoofden even noordelijker bij Groote Keeten en Petten voedselrijker maken.

NHD