Ambtenaar in Schagen schuift straks bij inwoners in keuken aan

Datum:
  • woensdag 15 oktober 2014
  • in
  • Categorie: ,
  • SCHAGEN - Het systeem moet in het eerste kwartaal van 2015 draaien.



    Door Martijn Gijsbertsen - 15-10-2014




    Inwoners van de gemeente Schagen kunnen binnenkort thuis aan de keukentafel met een ambtenaar afspreken om allerhande zaken te regelen. En hoeven lang niet altijd meer naar het gemeentehuis. 

    Schagen legt dik zes ton neer voor een zogeheten Virtual Desktop Infrastructure-systeem, waarmee ruim vijfhonderd gemeentemedewerkers worden uitgerust.

    Met de nieuwe apparatuur kunnen zij buiten kantoor, op elke tijd en vanaf elke plaats hun werk doen. Zoals antwoorden op vragen opzoeken, formulieren invullen, aanvragen doen.

    Hulp

    In principe kan zo overal en altijd advies worden gegeven en hulp worden geboden aan burgers die iets van de gemeente willen.

    In eerste instantie geldt de nieuwe service voor mensen die ondersteuning in het huishouden krijgen, hulp bij het vinden van passend werk krijgen en/of te maken hebben met jeugdzorg.

    ,,Prioriteit is dat de wijkteams in het RAKC (Regionaal Administratie- en Kennis Centrum, red.), die zorgtaken gaat uitvoeren die de gemeente per 1 januari overneemt van het rijk, inwoners op deze manier de helpende hand reiken’’, zegt woordvoerster Lisa Sjerps. Daarbij hoort onder meer ook het vaststellen en beoordelen van indicaties.

    Paspoorten 

    Paspoorten, rijbewijzen of vergunningen kunnen dus niet aan de keukentafel met een ambtenaar worden geregeld. Niet uitgesloten wordt dat dat de volgende stap is.

    ,,Hoe het systeem in de toekomst bij kan dragen aan productaanvragen of vergunningverlening ter plaatse moeten we nog uitzoeken en ondervinden’’, aldus Sjerps.

    Het systeem moet in het eerste kwartaal van 2015 draaien. Neteyes uit Nieuwegein heeft van Schagen de order gehad om personeel te trainen en de nieuwe ICT-infrastructuur aan te leggen. Het bedrijf beheert en onderhoudt het systeem ook tot eind 2018.


    NHD





    1 reacties :

    Sam Kooy zei

    Dit lijkt een goed voorbeeld van direkte en persoonlijke communicatie tussen gemeente en het gepeupel. Ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke resultaten. Hollands Kroon en Texel: doet volgen ! V.w.b. Texel: slecht begin in de communicatie met haar Openbaar Vervoer op maat !

    Een reactie posten