Wooncompagnie lost schuld aan Hollands Kroon vervroegd af

• dinsdag 2 september 2014
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - 'Dure leningen afgelost'

Mike Deutekom m.deutekom@hollandmediacombinatie.nl

De woningcorporatie Wooncompagnie lost een viertal kleine leningen bij de gemeente Hollands Kroon versneld áf. De gemeente gaat daarmee akkoord, zo heeft het college van burgemeester en wethouders bepaald.

De woningcorporatie had nog een bedrag open staan van in totaal 319.815 euro bij Hollands Kroon, het betreft een restant van leningen die ooit bij de gemeente Niedorp waren aangegaan en door de gemeentelijke fusie bij Hollands Kroon terecht is gekomen.

„Het betreft wat duurdere leningen', zegt woordvoerster Marja van Daalen van Wooncompagnie. „Net als voor mensen met een eigen huis is ook voor ons de hypotheek een van de grootste financiële lasten. Ook Wooncompagnie probeert zo goedkoop mogelijk geld te lenen, net als huiseigenaren dat doen. Daarmee proberen we de lasten voor onze huurders zo laag mogelijk te houden."

Volgens Van Daalen betaalt de Wooncompagnie nu gemiddeld vier procent rente voor de schulden die ze aangaan. ,,En bij deze leningen betaalden we 7,5 procent. Dat is nogal een verschil. Het is ons beleid om dit soort kleine schulden het liefst zo snel mogelijk af te lossen. Dat kon nu ook, er was daar nu financiele ruimte voor."

Wel betaalt Wooncompagnie de gemeente een afkoopsom als vergoeding voor de achtendertig jaarlijkse rentetermijnen die men nu niet aan de Hollands Kroon hoeft te betalen. In plaats van de openstaande 319.815 euro, betaalt de corporatie de gemeente 409.300 euro, zodat er een vergoeding van bijna negentig mille voor de rentederving is berekend

NHD