Nieuwe actie voor behoud Joods Werkdorp in Wieringermeer

• maandag 8 september 2014
  • Hollands Kroon -  8-9-2014 - WIERINGERMEER - Gedacht wordt aan een combinatie van exposities, bezinning en onderwijseduactie.

Door Marten Visser

Nadat kunstverzamelaar Wim van Schaik uit Utrecht dit voorjaar de stekker uit zijn miljoenenplan trok, is nu een groep particulieren met belangstelling voor de joodse holocaustgeschiedenis opgestaan.

Initiatiefnemer Ed Korlaar uit Schagen meldt dat binnenkort een Stichting Vrienden Joods Werkdorp Wieringermeer wordt opgericht. De voornaamste taak zal zijn een passende invulling te vinden voor het historische, rijksmonumentale hoofdgebouw. Gedacht wordt aan een combinatie van exposities, bezinning en onderwijseduactie.

Daarnaast gaat de stichting fondsen in binnen- en buitenland aanschrijven voor financiƫle steun. Korlaar heeft onder meer de EG op het oog. Maar vindt dat ook Duitsland en Israƫl financieel hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor behoud van deze historische plek.

De initiatiefnemers hebben gesproken met eigenaar Joep Karel uit Bergen, Van Schaik en organisaties die zich bezighouden met de joodse oorlogsgeschiedenis.

Volgens Korlaar zou Karel, om tot een gezonde exploitatie te komen, opnieuw een plan willen indienen voor logies van driehonderd mensen, al dan niet seizoenswerkers. Daarvoor zouden op het achterterrein woonblokken moeten verrijzen. De vriendenstichting zou het hoofdgebouw mogen gebruiken.

In 2009 liepen omwonenden massaal te hoop tegen de komst van arbeidsmigranten. Het voorstel werd unaniem afgewezen door de raad.

NHD