Dorpsraad trekt aan bel

• donderdag 4 september 2014
  •  Dirkshorn -  „Wij gaan achter Barsingerhorn aan als er niet meer vrijwilligers bij komen.
    Laura de Graaf

Dan is het ook voor Dorpsraad Dirkshorn einde oefening", stelt secretaris Sjaak Kroon.

„Dat zou heel erg zonde zijn want we werken al lange tijd hard aan mooie projecten. Zo zijn we bezig met het aanstellen van een dorpsondersteuner, het opstellen van een leefbaarheidplan en de inrichting van het Veerslootgebied. Allemaal geweldig, maar er gaat veel werk in zitten", vult bestuurslid Fred Horeman aan. „Daarom willen we een dagelijks en algemeen bestuur oprichten. Het dagelijks bestuur zal een halve dag per twee weken bezig zijn met de dorpsraad. Het algemeen bestuur vergadert alleen regelmatig en moet een doorsnee zijn van de bevolking. Op deze manier zijn er veel mensen betrokken, ook jongeren met wat minder tijd."

Enquêtes

De dorpsraad besteedt veel tijd aan enquêtes. Horeman: „Zo weten we wat dorpsbewoners bezighoudt en wat zij vinden. Uit de laatste enquête over de dorpsondersteuner bleek dat 86 procent dit project ziet zitten. We willen het daarom doorzetten. We proberen hiervoor nu financiële hulp te krijgen van de gemeente. Hopelijk kunnen we begin volgend jaar een dorpsondersteuner inzetten. Diegene werkt samen met de wijkagent, huisarts en wijkverpleegkundige. Hij of zij schakelt vrijwilligers in voor mensen die het nodig hebben. Zo wordt professionele hulp zo lang mogelijk uitgesteld en dus geld bespaard. Inmiddels hebben 31 potentiële vrijwilligers zichzelf aangemeld."

Verder zet de dorpsraad zich in voor het Veerslootgebied. Kroon: „De wandelpaden zijn aangelegd. Nu buigen we ons over het inrichten van een haventje. Er liggen nu veel vervallen bootjes, met liggeld hopen we dit te kunnen voorkomen. Misschien wil de scouting dit gaan beheren. Zo proberen we iedereen bij het dorp te betrekken."

_______________________________________________

Subsidie

Tijdens de eerste voorlichtingsbijeenkomst over het rijeuwe subsidiebeleid van gemeente Schagen stelde Dirkshorn voor om zelf de • subsidie voor het dorp te verdelen. Dorpsraadsecretaris Sjaak Kroon: „Zo kunnen we zelf beslissen waaraan we welk bedrag spenderen. Of dit daadwerkelijk mogelijk is moet nog blijken."

______________________________________________

NHD