Weer nieuwe regels bestrijdingsmiddelen?

Hollands Kroon -  Klankbordgroep bestrijdingsmiddelen bewust chaotisch georganiseerd?

Toen voor ongeveer 40 jaren het wied- en schoffeltijdperk in de landbouw ten einde liep doordat agrariërs hun  toevlucht namen tot chemische onkruid- en insectenbestrijdingsmiddelen was weinig bekend over de nadelige effecten. Buiten de almaar stijgende prijs van de bestrijdingsmiddelen is een groot nadeel dat effecten ervan op mens en dier pas op de wat langere termijn merkbaar worden. Bovendien zijn in de ons omringende landen inmiddels bepaalde van deze middelen verboden. Tegelijkertijd wordt het probleem steeds diffuser omdat de uitwerking van de modernste middelen zoals bijvoorbeeld die op basis van neonicotinoïden zich nog moeten uitkristalliseren waarbij de gezamenlijke uitwerking van het hele scala aan toegepaste bestrijdingsmiddelen een onbekende blijft. Een middel op zich hoeft niet direct schadelijk te zijn, maar wat is de uitwerking ervan bij toepassing na jaren of in combinatie met de andere reeds in zwang zijnde middelen?

Zowaar, nadat in het buitenland negatieve bijwerkingen al jaren bekend zijn, is men in Den Haag wakker geworden en zal onder de hoede van het RIVM een pilot-project opgestart worden met inbreng van de hieronder, met een € gemerkte, instanties.

Doelstelling van het project 'Bestrijdingsmiddelen en omwonenden' is de GEZONDHEIDS EFFECTEN VAN BESTRIJDINGSMIDDELEN OP OMWONENDEN te onderzoeken.

Volgens vertegenwoordiger van der Veek bestaat er geen eenduidigheid over risico’s en gevolgen van de verschillende middelen die worden toegepast; er wordt nu een klankbordgroep in het leven geroepen die de coördinatie op zich neemt van het momenteel in oprichting zijnde consortium (??) van Nederlandse onderzoeksinstituten; er wonen in Nederland 90.000 mensen binnen 50 meter van een bollen- of fruitperceel waar regelmatig gespoten wordt. De gezondheidsgevolgen ervan zijn in Nederland niet bekend en daarin moet verandering komen, aldus van der Veek.

Bewust wordt dr.H.Tennekes door de klankbordgroep buiten deze onderzoeksgroep gehouden; de man wijst als toxicoloog en ex-kankeronderzoeker al jaren op de gevaren van de toepassing van neonicotinoïden op het zenuwgestel van insecten, vissen, vogels, zoogdieren en de mens. Als U het lijstje ‘Leden klankbord etc.’ bekijkt valt op dat belangenorganisaties en overheden ruimschoots vertegenwoordigd zijn en dat de integere wetenschappelijke specialist en deskundige Dr. Tennekes geen inbreng heeft. Laat staan dat de bevolking iets te zeggen heeft over de eigen gezondheid ofschoon dit project zich buitengewoon goed leent voor het begrip burgerparticipatie waaraan een partij als de VVD de laatste tijd zegt enige waarde te hechten.

Leden klankbordgroep RIVM pilot project 
“GEZONDHEIDSEFFECTEN BESTRIJDINGS-MIDDELEN OP OMWONENDEN “. 

1 €. RIVM = Rijksinstituut volksgezondheid en Milieu.

2 €. LTO = Land – en Tuinbouw Organisatie: Jaap van Wenum. 
Een soort middeleeuws boerengilde waarin de Heren het voor het zeggen hebben. Boeren zijn weliswaar lid maar hebben weinig inbreng. De Heren onderhandelen met de Staat en met name de akkerbouwers zijn niet echt tevreden omdat zij zich tegenover de EU-buitenlandse boeren benadeeld voelen. Bijvoorbeeld de test van het oppervlakte water, waar het in dit JAS episteltje o.a. over gaat, zou in Nederland zwaarder zijn dan in het buitenland. Voorts doet/deed de LTO, met weinig succes, iets in vakantieparken.

3 €. CTGB = College voor Toelating Gewasbestrijdingsmiddelen. De club die verantwoordelijk is voor de toelating, en dus het gebruik van neonicotinoïden .

4 €.GGD = Gemeentelijke Geneeskundige Dienst: Jacobje Visser. 
Een provinciaal overkoepelend overheidsorgaan op geneeskundig gebied waar de gemeentes in de provincie Noord-Holland bij aangesloten zijn en waarvoor deze gemeentes per inwoner een afdracht doen.

5€. Hoogheemraadschap Een overheidsorganisatie met een splinternieuw, duur en duurzaam kantoor in Heerhugowaard, welke ervoor zorgen moet dat het water in zowel kwalitatieve als kwantitatieve vorm, beheersbaar blijft. De beheersing van het water in kwantitatieve vorm lukt aardig; slootjes zijn mooi schoon waardoor het water, met hulp van een stringent boetesysteem, makkelijk weg kan lopen maar aan die kwalitatieve vorm van het water, die onzichtbare en primair leven brengende eigenschap van dit transmissie element, juist aan die kwalitatieve vorm mankeert het.

Het hoogheemraadschap doet ook aan natuurbeheer door ex-landbouwgronden van boeren, die omgezet zijn in natuurgebiedjes aan te sluiten op het waterbeheersysteem. Het bestuur van het Hoogheemraadschap bestaat vrijwel uitsluitend uit boeren; daarentegen komt het overgrote deel van de op te brengen belastinggelden uit de broekzak van niet-agrarische bewoners van de gewone huisjes die niets te maken hebben, of oorzakelijk zijn aan de vervuiling van het oppervlaktewater.

6 €. Gezondheidsraad Een onafhankelijk, naar de minister toe adviserende en door de staat betaalde instelling. Hoe onafhankelijk deze club ook zijn moge, een algemeen toezicht houdende functie op gezondheidsniveau heeft zij niet. Over het algemeen wordt advies op verzoek van de minister geleverd. Als er dus jarenlang op welk volksgezondheid bedreigend niveau ook, een euvel rondwaart in de samenleving, stellen zij pas dan een rapport op als de minister er om politieke redenen om vraagt.

7 €. KAVB = Koninklijke Algemene Vereniging van Bloembollencultuur: Andre Hoogendijk.

8 €. RUD = Regionale Uitvoerings Dienst: bestuursvoorzitter van der Veek.
Als hoofdtaak heeft deze club:  klagers over milieuproblemen aan het lijntje houden en vooral niets doen tegen de problemen; specifiek die welke veroorzaakt worden door agrariërs. Wethouder van Schagen van der Veek  heeft hier een driedubbelrol van voorzitter, agrariër en windmoleneigenaar,

9 €. NNMF = Nederlandse Nationale milieufederaties = Door de overheid gesubsidieerde natuurvriendenclub: Maarten Visscher.

10 €. Helofyten filters Anna Paulowna = Een tientallen miljoenen kosten hebbende, door bijna iedereen vergeten EU gefinancierd project uit 2004 nabij Anna Paulowna, weliswaar destijds in financiële zin geslaagd middels een creatieve boekhouding, welk helaas tot op heden niet klaar of afgemaakt is en zijn milieutechnische doelstelling, een bestrijdingsmiddelenvrije lozing uit het afwaterende bollengebied verkrijgen, in het geheel niet haalt en als zodanig volledig mislukt?  (HHNK, prov. N-H en gem. Holland Kroon zijn bij de afronding betrokken) 

11 €. Bleeker = ex (CDA) staatssecretaris landbouw met Alpha-achtergrond die de dramatische overschrijding van de norm voor vervuiling door de landbouw van het oppervlaktewater met een factor 10.000 politiek recht praatte.

12. IMIDACLOPRID  = Een landbouwbestrijdingsmiddel gebaseerd op nicotodeïnen, welke het zenuwstelsel van insecten, vissen, zoogdieren, kleine en grote kinderen negatief beïnvloedt maar op het IQ van politici geen vat lijkt te hebben.

13. Groen Links en Dierenpartij = Partijen die negatieve bijwerkingen van bestrijdingsmiddelen als bijvoorbeeld Imidacloprid uitsluitend op bijen en hommels belangrijk vinden.

14. Duitsland en Frankrijk = Sterkste landen in heilstaat EU die Imidacloprid inmiddels verboden hebben.

15 €. De Nederlandse staat = Een samenraapsel van opportunistische baantjesjaagpolitici van diverse pluimage, altijd bereid dit land en kiezers voor een habbekrats van de hand te doen c.q. te bedriegen; ervoor zorgend, dat wanneer zij “democratisch” weggestemd worden er een mooie en makkelijke positie bij een instantie met nauwe banden bij de overheid, voor hen klaar ligt.

16. DE MENSEN(KINDEREN) = De kinderen/slachtoffers van de rekening opgemaakt door de hierboven genoemde juridisch correct wauwelende instanties, politici, ambtenaren, klaplopers, mislukte volwassenen en profiteurs.

17. Dr.H. Tennekes : Toxicoloog en ex-kankeronderzoeker die al jaren strijdt en waarschuwt tegen o.a. de negatieve bijwerkingen van Imidacloprid en de omgeving van Breezand aanmerkte als één met heel ernstige oppervlaktewatervervuiling (niet alleen Imidacloprid) en in Breezand en omgeving een onderzoek voorstelde naar de ontwikkeling van de intelligentie bij jonge kinderen. Als reactie van overheidswege kreeg Dr. Tennekes geen overheidsopdrachten meer.

Nu heeft de politiek na jaren slapen zomaar besloten dat er iets aan vervuiling van oppervlaktewater in specifiek de landbouwgebieden gedaan moet worden.

Op provinciaal- en gemeentelijk niveau, met geld uit de EU kas was een deelplan in die richting 10 jaar geleden al ontwikkeld en deels uitgevoerd maar helaas, de centjes waren onverwacht op en de verdere afwerking van de Helofytenklus met rietvijvers langs de N99 nabij Anna Paulowna, werd gestaakt.

Voor die tijd verschenen al jarenlang verslagen en rapporten van Dr. H. Tennekes, een bekend toxicoloog die tevens in opdracht van de Staat werkte, over negatieve bijwerkingen van de diverse landbouwbestrijdingsmiddelen. Nadat er kennelijk wat strubbelingen tussen de Staat en Dr. Tennekes waren opgetreden aangaande zijn wetenschappelijke, a-politieke interpretatie van de schadelijkheid van diverse bestrijdingsmiddelen en zijn voorstel boeren, gezinsleden en omwonenden medisch en hersen functioneel te testen op mogelijke aandoeningen werd Tennekes van de Staats-opdrachtnemerslijst afgevoerd.

Met hersen-functioneel onderzoek doelde Dr. Tennekes in het bijzonder op de mogelijkheid dat het gebruik van sommige middelen een vermindering van intelligentie bij vooral jonge kinderen kan veroorzaken door direct of indirect contact met de schadelijke substanties. Overigens zou een onderzoek naar hersen- functionele werking, los van Dr. Tennekes voorstel, van B&W, Raad en ambtenarij ook wel op zijn plaats zijn maar gezien de praktische ervaringen met deze institutionele werknemers lijkt zo’n onderzoek bij hen bij voorbaat overbodig. Maar goed, men gaat onderzoeken wat iedereen al jaren weet.

In het bijzonder in landen als Frankrijk en Duitsland zijn sommige middelen al jaren verboden maar voormalig staatsecretaris Bleeker en het huidige fruitmeisje Dijksma, hebben de gebruiks toelatingsperiode en de doses wat opgerekt en het ziet er naar uit dat er pas dan over maatregelen gesproken gaat worden als het rapport van het pilot project uit is en dat na jaren er een halfbakken politiek consensus besluit genomen zal gaan worden waarop vooral geen handhaving zal worden toegepast, of als de werkdruk bij de ambtenarij zulks toelaat, een volledig inefficiënt kantoor met hokken vol directeuren. managers, sub-managers en beambten ter controle van de kwaliteit van het oppervlaktewater opgericht zal worden.

Verstrengelde partikuliere belangen- en overheidsinstellingen 

Verstrengelde partikuliere belangen- en overheidsinstellingen gaan SAMEN dat onderzoeksrapport opstellen. Zij hebben immers geleerd in teamverband te werken en zo ook in dit project wat zich uitermate zal lenen voor oeverloos vergaderen en geouwehoer waarbij ieder aan zijn trekken komt omdat het rapport en project vooral ‘breed’ gedragen zal worden zodat niemand schade lijdt waarbij bovendien ge- en verdeelde verantwoordelijkheid geen verantwoordelijkheid is zodat zij straks allen hun handen in onschuld kunnen wassen. Het RIVM (1) leidt het onderzoek naar de schadelijke bijwerkingen van bestrijdingsmiddelen waaraan de boven genoemde instanties 2 t/m 9, 11, 13 en 15 elk voor zich iets in de melk te brokkelen hebben.

Tussentijdse voortgangs rapportage door onderzoeksinstituten zal ongetwijfeld ter beoordeling gegeven worden aan de politiek verantwoordelijke minister of staatssecretaris die, wanneer het rapport een ongewenste wending neemt, ongetwijfeld corrigerend op zal treden. Het ‘SAMEN’ opstellen van het onderzoeksrapport gebeurt dus door minstens 12 instanties en  hun  door politieke spelletjes doordrenkte verantwoordelijke directeurtjes. Immers een aantal van de instanties, bijvoorbeeld het Hoogheemraadschap waar vooral boeren in zitten, wist al jaren dat de het oppervlaktewater zwaar vervuild was,  maar deed daar niets aan.

Op de LTO belangen gaan wij niet in omdat deze voor ons onbegrijpelijk zijn; als Dr. Tennekes voorstelt een gezondheidsonderzoek op de LTO- leden en hun kinderen los te laten dan vragen wij ons af wat de LTO met zijn onderdanen voor heeft.  Gedeelde en tegenstrijdige belangen zullen bij dit mammoet-samenwerkingsonderzoek de kop opsteken als straks de kuddes in een graal tezamen worden gedreven en de RIVM de orde moet bewaren terwijl tussentijds de een of andere minister een rotje tussen al die in het nauw gebrachte beesten flikkert als het hem politiek te pas komt. Van dit onderzoek komt niets terecht tenzij de RIVM over zowel de deelnemende instanties als over de rug van de minister de zweep legt. Zo niet, stop er maar mee en ga maar door met vervuilen zoals dat tot op heden jarenlang gebruikelijk en stilzwijgend toegelaten is.

Verstrengeling van belangen
.
Nu een pietepeuterig voorbeeldje over mogelijke verstrengeling van belangen. Wij vissen toevallig uit de grote belangenvijver het visje alleseter van der Veek op; deze noeste man is wethouder in de gemeente Schagen, is voorzitter van de RUD (8€),  hij is tevens agrariër en is ook nog eens windmoleneigenaar met niet onbesproken leges gedrag. En zo’n man heeft inspraak en bemoeienis in het pilot-project? Hoe zit het dan met al die andere ouwe jongens krentenbrood figuren? Het is daar een en al ons kent ons en wij van Stichting JAS verwachten dan ook heel weinig van het pilot-project en al helemaal niets van de wetenschappelijk uitkomsten omdat deze politiek geïnterpreteerd zullen worden. En wat moeten wij met al die onderzoeken terwijl in het buitenland allang onderzoek gedaan is; alleen de rapporten hoeven slechts vertaald worden? Het is nutteloze werkverschaffing en een methode om de kwestie op de lange baan te schuiven; die 1 1/2 jaar periode om wetenschappelijk verantwoord de schadelijkheid van een middel, en de wederzijdse inwerking van de middelen onder elkaar vast te stellen, is wel heel kort.

Nawoord: 

Het onderzoek zal plaatsvinden op bewoners van huizen die op minder dan 50 meter van een bollenperceel of ander agrarisch bebouwd oppervlak wonen. Kennelijk heeft men al vooronderzoek gedaan want hoe is het anders te verklaren dat die 50 meter de heilige en veilige gezondheidsafstand is? En de mensen die op 51 meter wonen hebben geen last? Hoe is het dan verder te verklaren dat op 25 augustus j.l.volgens een bericht het CTGB (no. 3€ op de lijst) per heden het al jaren in gebruik zijnde middel metam-natrium veilig verklaart onder stringente voorwaarden maar wel op een afstand van 150 meter? Betekent dit dan niet dat de vastlegging van de pilot-project onderzoekafstand die door het RIVM op 50 meter vastgesteld is , tot minimaal 150 of nog meer meter, moet worden uitgebreid?

Redactie JAS















0 reacties :

Een reactie posten