'We kijken blanco en dus breder'

• woensdag 20 augustus 2014
  • Categorie:
  • Hollands Kroon  -  Vrijwillig ouderenadviseurs in Hollands Kroon letten vooral scherp op 'vraag achter de vraag'

Richard Zut

Eind 2013 rondden Frans van Dam (64) en Kitty Ey- kelenboom (56) uit Anna Paulowna de opleiding tot Vrijwillig Ouderen Adviseur (VOA) af. Die werd in eigen dorp gegeven door docenten van de ouderenbonden op initiatief van de Lokaal Samenwerkende Ouderen-bonden Hollands Kroon. Sinds januari brengen zij het geleerde in praktijk en bieden belangeloos velerlei soorten hulp aan ouderen binnen de gemeente Hollands Kroon, vaak mensen van 8o jaar en ouder.

De VOA's worden professioneel begeleid door Marika de Jager, Beroeps Ouderenadviseur (BOA) van Wonen Plus Welzijn uit Schagen: „En kunnen de VOA's zelf niet verder, dan verwijzen we naar ons uitgebreide professionele netwerk. De meest voorkomende hulpvragen? Die gaan over wmo, vervoer, trapliften, alarmering, financiële problemen, bezwaren tegen zorgindicatie."

Boontjes doppen

Kitty Eykelenboom voormalig intakeadviseuy thuiszorg bij verzekeraar Univé: „Waarom ik VOA geworden ben? Om de generatie mensen te helpen die nu vastloopt op zelfstandigheid. Mensen die vaak niets durven te vragen, omdat ze niet gewend zijn om hulp te moeten vragen. Ouderen die niet beter weten dan dat je je eigen boontjes moet doppen. Vaak zijn het ook mensen die de slag met het internet gemist hebben, en bovendien het gevoel hebben dat zij tegen allerlei instanties aanlopen."

Frans van Dam is gepensioneerd na een jarenlange carrière als financieel administrateur bij zorginstelling 's Heeren Loo, waarvan dertig jaar bij Noorderhaven in Julianadorp. „Ik had ineens veel tijd over, en toen ben
    ik gaan kijken wat er voor mij aan vrijwilligerswerk te doen was. Dit rolde eruit en ik heb er heel veel plezier in."

„Als iemand een aanvraag indient voor maaltijdvoorziening, kan daar best ook iets anders achter zitten. Dat vraag ik ze dan ook. Vaak hoor je dán: 'Nee hoor, ik hoef alleén maar eten.' Maar het kan ook zijn dat zo iemand in een isolement zit, en dat wij daar via onze kanalen iets ,aan kunnen doen. Gezien mijn achtergrond let ik ook extra op eventuele financiële problemen."

Als grote voordeel ten opzichte van professionele hulpverlening, noemen Van Dam en Eykelenboom dat zij als vrijwilliger meer tijd hebben dan de professionals. „En die tijd nemen we ook. Dat haalt veel druk van de ketel. Als we bij iemand langskomen en hebben aangehoord wat er aan schort, leggen we suggesties bij ze neer en zeggen: 'Denk daar eerst maar eens rustig over na'. We kijken blanco en dus breder naar dingen waarmee ouderen moeite ondervinden. De vraag achter de vraag, daar letten we scherp op."

Waardering

Die werkwijze slaat aan, want steeds vaker worden VOA's geconsulteerd: 144 hulpvragen in heel 2013; tegen 276 aanvragen alleen al in de helft van 2014. De verwachting is dat dit er met de invoering van de wmo steeds meer zullen worden.

„Je voelt dat men blij is als je ze geholpen hebt. Al is het maar om een rollator aan te vragen. Daarna weten ze wie je bent, en weten ze je ook sneller te vinden als er ooit serieuzere problemen spelen."

_________________________________

VOA-cursus

In totaal zijn er in Hollands Kroon 22 VOA's actief,
    verdeeld over Anna Paulowna, Wieringermeer,
    Niedorp en Wieringen. In 2015 moeten dat er
    dertig zijn. Op 29 september begint er een nieuwe
    VOA-cursus in Anna Paulowna, waarvoor met
    name nog naar mannen wordt gezocht uit Niedorp
    en Wieringen. Nadere informatie en opgave bij
    Wonen Plus Welzijn via tel. 0224-273140.

__________________________________

NHD