Vrees tweede ’Ambtenaar’

• donderdag 21 augustus 2014
  • Categorie: , , ,
  • LAMBERTSCHAAG - Turbines windpark Wieringermeer bij Lambertschaag/Aartswoud 178 meter hoog.

Door Connie Vertegaal - 21-8-2014

Goed nieuws voor Opperdoes, slecht nieuws voor Lambertschaag en Aartswoud. In het voorontwerpplan van Windpark Wieringermeer is een rijtje van 4 à 5 turbines aan de oostkant van de A7 geschrapt. Aan de westkant van de snelweg echter worden ze zo’n 70 meter hoger dan de rij turbines die daar nu langs de Oudevaarttocht staan.

De nieuwe turbines, die vanaf 2017 worden geplaatst krijgen een masthoogte van 117 meter en als de wieken op het hoogste punt zijn is de tiphoogte 178,5.

Medemblik vreest voor Lambertschaag hetzelfde effect als wat windmolen De Ambtenaar heeft op het straatbeeld in de Nieuwstraat van Medemblik. De molens van Windpark Wieringermeer komen op ongeveer een kilometer afstand van Lambertschaag: De Ambtenaar staat op dezelfde afstand van Medemblik.

De Ambtenaar heeft een tiphoogte van 198 meter. ,,De molens van windpark Wieringermeer worden wel iets lager, maar evengoed kolossaal’’, zegt Piet Meester van de gemeente Medemblik. ,,Wij schrokken ervan toen we de hoogtes zagen in het ’voorontwerp inpassingsplan’ dat deze zomer is gepubliceerd. Normaal heb je niet zo’n beeld bij de hoogtes, maar we weten nu wat het visuele effect is van De Ambtenaar is in Medemblik.’’
    __________________________________________________

Turbines windpark Wieringermeer bij
    Lambertschaag/Aartswoud 178 meter hoog
    _____________________________________

En dus reageert Medemblik op het ’voorontwerp inpassingsplan Windpark Wieringermeer’, iets wat tot 27 augustus mogelijk is. De gemeente vindt dat hoge turbines de schaal van het landschap overstijgen en daardoor een grotere inbreuk maken op de leefbaarheid in dorpen. Bovendien is de Omringdijk een monument en dreigt het monumentale karakter van de dijk verloren te gaan als daar kolossale turbines bovenuit torenen.

In Abbekerk en Lambertschaag staan de bewoners niet op de barricaden. ,,We zijn als Dorpsraad verdeeld over de windmolens’’, zegt Hanny Volkers. ,,We laten nog wel een peiling uitvoeren onder de inwoners.’’

Het college van Opmeer is mordicus tegen opwaardering van de turbines bij Aartswoud. Opmeer hamert op de recreatieve en toeristische belangen. Die pakken ’onaanvaardbaar nadelig’ uit voor het landschap, aldus Opmeer. ’Er is in Aartswoud en omgeving geen draagvlak voor vervanging van bestaande turbines door hogere windturbines’, aldus het college.

NHD