'Postkantoor verpietert'

• dinsdag 12 augustus 2014

• Hollands Kroon - Anna Paulowna - Kennelijk gaan bij nieuwbouwplannen eigen vastgoed en leegstaande gebouwen van de gemeente voor.

Martijn Gijsbertsen

Plan voor seniorenwoningen ligt stil; overlast door hangjongeren is minder

„Kennelijk gaan bij nieuwbouwplannen eigen vastgoed en leegstaande gebouwen van de gemeente voor. Dat is de enige reden die ik eerlijk gezegd kan bedenken, waarom ik tot dusverre geen of nauwelijks medewerking van Hollands Kroon krijg."

Bart de Jong (44) van het projectontwikkelbureau uit Oosthuizen met zijn naam 'stoeit' al een poos met het idee op de plek van het voormalige postkantoor in Anna Paulowna (hoek Cornelis Keijzerlaan/Ds. Pareaulaan) een hofje met vijf á acht seniorenwoningen te realiseren.

Principeakkoord

Hij heeft al een principeakkoord met PostNL voor koop van het gebouw en grond er omheen (vraagprijs: rond het half miljoen euro), met als voorbehoud dat Hollands Kroon groen licht geeft voor bestemmingswijziging. Maar dat wil tot op heden niet vlotten, laat De Jong desgevraagd weten.„De plannen zijn al een paar keer aangepast. Eerst was acht woningen te veel. Toen waren ze weer te kort, te breed of te lang. Daarna was er opeens commentaar op de architectuur. Telkens was er wel iets, waardoor ik het plan keer op keer heb moeten veranderen."

Het overleg tussen partijen ligt momenteel stil. De gemeente was tot gisteren niet in staat antwoord te geven op de vraag wat haar intentie met de locatie aan de Keijzerlaan/ Ds. Pareaulaan is.

Na klachten van diverse omwonenden dat hangjongeren er voor overlast zorgen, wordt het oude postkantoor nu via leegstandsbeheer tijdelijk bewoond. Volgens een overbuurman wordt er sindsdien, ook doordat de politie een oogje in het zeil houdt, een stuk minder 'rotzooi geschopt'.

„Het pand is misschien lelijk, maar de plek en ruimte erbij heeft beslist kwaliteit", meent De Jong. „Het ligt vlakbij winkelgebied, met een mooie waterpartij, in een laan met hoge bomen. Prima stek voor ouderen dus. Er moet toch wat met die locatie gebeuren, het moet weer een functie krijgen? Nu is het aan het verpieteren."

NHD

Al jarenlang is de gemeente niet in staat op lastige vragen antwoord te geven, het is een structureel probleem. Hoe zou dat nu toch komen?