LADA doet graag mee

• donderdag 14 augustus 2014
  • Hollands Kroon - Hoop op verandering in raad verdwenen.

Doelstelling LADA (Locale democratie anders):

Herkenbaar blijven als partij die van onderop de lokale samenleving wil sturen.

LADA is opgericht in 2010; deed mee aan de Gemeenteraadsverkiezingen november 2011 (3 zetels) en bij de GR verkiezing 2014 kreeg de partij maar liefst 6 zetels en werd hiermede, samen met de rollatorpartij, de grootste partij in Hollands Kroon. Daarentegen verloren archaïsche partijen als VVD hun traditionele coalitieovermacht (van 8 naar 5), het CDA (van 5 naar 4) en de PvdA (van 5 naar 3) zetels in het gemeentelijk praethuys De Ontmoeting.

Tja, dat is schrikken voor LADA; na twee verkiezingen al 6 zetels. Er gloort aan de horizon de mogelijkheid van mee(be)sturen. Plotsklaps wordt LADA door de vijanden van vernieuwing VVD, CDA en PvdA serieus genomen, zelfs Swaag (VVD) doet vriendelijk tegen die politiek onervaren, maar sinds de onderdrukking door Floris de Vijfde naar vrijheid snakkende dorpers uit West-Friesland, en men gaat elkaar aftasten en snaaks babbelen in de wandelgangen of in duistere spelonken kuchend beraadslagen over mogelijke coalitiesamenstellingen.

De Seniorenpartij had de meeste stemmen en mocht de informateur aanwijzen. Ra, ra, ra, hoe kan dit nu?; het wordt de weledelhooggestrenge heer Houtman / Huisman, overdag ambtenaar bij de gemeente Den Helder en in zijn vrije tijd lid en hulpje bij de VVD. De partijen schuiven aan tafel onder toeziend oog van Nawijn en na een hoop geharrewar komen zij eruit: De partijen die het meest verloren hebben en waarvan de bevolking afstand gedaan heeft en dus afstraffing verdienen, draaien gewoon weer volop mee en worden beloond met wethouderschappen. Geheel volgens de strekking uit de episteltjes van Stichting JAS ( hier en hier) wordt LADA , met hulp van een aantal uit het vroegere politieke reservaat ontsnapte oude bokken van de Seniorenpartij met overlopers als Pancras (ex-LADA) en Herder (ex-VVD en ex-Vrije liberalen), ingekapseld als een vlieg in het web waarna de coalitiespin LADA leeg zal zuigen. Men houdt niet van nieuwigheid in de polder en dat moet zo blijven!

Ravensteijn

Geheel onverwacht treedt de heer Ravensteijn nu terug; weliswaar blijft hij op de achtergrond actief maar het woord voeren in de gemeenteraad, dat is er niet meer bij. Ziezo, de eerste tegenstander opgeruimd zullen ze bij de VVD wel denken; dat gaat lekker en wakkert het wantrouwen bij de bevolking in LADA alleen maar aan.

En inderdaad, mensen die ooit een gloren van de democratie in HK verwachtten door te kiezen voor LADA zullen teleurgesteld zijn. Wat ook de bedoeling is; want niet alleen plaatselijk maar ook landelijk wordt de methode de mensen “down”te krijgen 24 uur per dag door het politiek etablissement (de meeste politieke partijen en media) succesvol toegepast.

Wat de echte reden van de terugtrekking van Ravenstein ook zijn moge; wij vergeten nooit het opgeheven vingertje van Nawijn tegen Ravensteijn waarbij Nawijn zei: Pas op hoor, waarna Ravenstein terug kroop in zijn hok aan de gemeenteraadstafel. ( zie hier)

Redactie JAS