Einde oefening voor Dorpsraad Barsingerhorn

• vrijdag 29 augustus 2014
  • Hollands Kroon - 28-8-2014 BARSINGERHORN - De Dorpsraad Barsingerhorn houdt op te bestaan.

Het is voor de leden onduidelijk of de dorpsraad wel voldoende mandaat heeft binnen het dorp om op te treden als spreekbuis richting gemeente. Daarom vindt de raad het beter de stekker eruit te trekken.

De Dorpsraad werd in het leven geroepen bij het ontstaan van fusiegemeente Hollands Kroon, waartoe Barsingerhorn ging behoren.

In feite was de raad de voortzetting van Dorpsbelang, dat een stichtingsvorm aannam. Hollands Kroon wilde in alle kernen dorpsraden, die in de dorpen als ogen en oren voor de gemeente zouden kunnen functioneren. In de praktijk bleek dat in Barsingerhorn moeilijk. Bij voorstellen van de gemeente of andere kwesties lieten tegenstanders luid van zich horen bij de dorpsraad, terwijl voorstanders zich stilhielden.

Uiteindelijk vroegen dorpsraadsleden zich af of ze eigenlijk wel als contactorgaan tussen dorp en gemeentebestuur konden fungeren. De slotconclusie was de dorpsraad op te heffen.

NHD