'Compensatie windmolens wassen neus'

• maandag 25 augustus 2014
  • Categorie: , ,
  • ANNERVEENSCHEKANAAL - Volgens Rietveld geeft de gedragscode weinig blijk van de wil om te compenseren.
    25 augustus 2014
    Een doekje voor het bloeden. Zo noemt  directeur Rob Rietveld van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines de gedragscode die is opgesteld door de Nederlandse Wind Energie Associatie.
    Volgens Rietveld geeft de gedragscode weinig blijk van de wil om te compenseren. Het geeft mensen alleen maar het idee dat ze iets terug krijgen. Een grondeigenaar krijgt zo'n 36.000 euro als een windmolen op z'n land wordt geplaatst. Omwonenden kunnen samen slechts drieduizend euro verdelen. Genoeg voor een speeltuintje in het dorp, aldus Rietveld.

De Vereninging Omwonenden is daarom bezig met een alternatieve gedragscode. Die is gericht op de individuele belangen van omwonenden en moet resulteren in zo min mogelijk overlast en maximale compensatie. Die alternatieve gedragscode is eind deze week af.

RTV Drente