Bezetting van gemeentehuis in Anna Paulowna tegen het licht gehouden

• donderdag 21 augustus 2014
  • Hollands Kroon - 20-8-2014 - ANNA PAULOWNA -

Door Martijn Gijsbertsen

Hollands Kroon laat onderzoeken of de multifunctionele accommodatie De Ontmoeting een compleet andere invulling of bezetting moet krijgen.

In het gebouw aan De Verwachting, dat in 2009 in gebruik is genomen en twaalf miljoen euro heeft gekost, zit onder meer de gemeentelijke afdeling publiekszaken, houden burgemeester en wethouders kantoor en vinden gemeenteraadsvergaderingen plaats.

Leeg

Het is op voorhand niet uitgesloten dat de gemeente zich terugtrekt uit het eigen pand, waarvan de begane grond na het vertrek van de bibliotheek begin 2014 grotendeels leeg staat.

,,Zelfs of het gebouw de functie van gemeentehuis behoudt, staat ter discussie’’, beaamt woordvoerster Chantal Kolleman. ,

,Als gemeenteorganisatie die op een andere manier - steeds vaker digitaal en van huis uit - werkt, is het de vraag of we niet minder ruimte nodig hebben. En bijvoorbeeld met één pand in plaats van twee gebouwen uit kunnen.’’

Hollands Kroon maakt ook gebruik van het voormalige gemeentehuis van Anna Paulowna aan de Burgemeester Mijnlieffstraat, waar zogeheten ’backoffice’-afdelingen zijn gehuisvest.

Interesse

Kolleman laat weten dat op korte termijn met verschillende partijen gesprekken worden gevoerd of zij interesse hebben om eventueel hun intrek in De Ontmoeting te nemen.

Om wie dat gaat, geeft zij niet prijs. Ook niet of dat de huidige medegebruikers, waaronder een kinderopvang en basisschool, zijn.

,,Het gaat om instellingen op het gebied van zorg, onderwijs, verenigingen en stichtingen. De huidige bestemming is maatschappelijk. Zo lang dat niet wijzigt, zijn commerciële partijen niet in beeld.’’

Kolleman zegt niet dat een vertrek van de gemeente uit De Ontmoeting aanstaande is.

Afwachten

,,We houden alles tegen het licht. Laten onderzoeken wat de beste, meest efficiënte en goedkoopste optie is. Het kan ook best dat alle ambtenaren deze kant op komen. De uitkomst is afwachten en niet in kannen en kruiken.’’

NHD

Je zou de politici (en ambtenaren) die schuldig zijn aan dit gemeentehuis debacle toch met de koppen tegen de muur slaan. Het kost de inwoners van de gemeente handen vol geld en nog moeten ze LATEN onderzoeken of er nog andere mogelijkheden zijn. Kan iemand van die lapzwansen eens laten weten hoeveel een dergelijk onderzoek de belastingbetaler weer gaat kosten?

En beter voorbeeld van gemeentelijke incompetentie bestaat niet; eerst nog een splinternieuw gemeentehok bouwen omdat het niet aan de ARBO-regels voldoet (CDA-wethouder Franken), dan het oude gemeentehuis verlaten en dat opknappen voor €3.000.000 omdat de UITBREIDING van het nieuwe gemeentehuis niet doorging door geklungel van de gemeente met een het bestemmingsplan en de inmeting, welke uitbreiding door omwonenden door een uitspraak van een rechter wordt tegengehouden en nu beweren dat ze teveel ruimte hebben. doordat de dames en heren thuis gaan "werken".?! kan het nog erger en moet dit land nu kapot of niet?

Dit land is al kapot!

Als kiezer denk je: dit kan niet maar het kan nog steeds gekker.

Thuis "werkende" ambtenaren?
    Uit diverse studies is allang gebleken dat thuis werken niet lonend is, het is wel een manier om de indruk te wekken dat er keihard gewerkt wordt, alleen door wie is niet duidelijk.

We mogen aannemen dat "onze" bestuurders en het tot hun beschikking staande ambtenarenapparaat redelijk intelligente mensen zijn waarvan verwacht mag worden dat ze weten dat de bomen niet tot aan de hemel groeien. Vreemd is het dan er een beslissing genomen wordt tot de bouw van een nieuw gemeentehuis terwijl nu dus al blijkt dat het oude gemeentehuis met wat aanpassingen (€3.000.000) gewoon in gebruik had kunnen blijven.
    Als het aan onze bestuurders had gelegen dan was het nieuwe gemeentehuis ook nog eens fors uitgebreid, gelukkig is dat door de ondeskundigheid van enkele ambtenaren niet doorgegaan omdat de rechter het verbood.
    Nu blijkt dus dat zelfs het nieuwe gemeentehuis, zonder de geplande uitbreiding, te groot is en er wordt zelfs over gedacht terug te keren naar het oude gemeentehuis omdat daar plek genoeg is vanwege de doorlopende vakantie van 365 dagen van een deel van het ambtenarenapparaat.
    Is het niet merkwaardig dat niemand van de bestuurders en ook het ambtenarenapparaat, waarvan verwacht mag worden dat ze een visie hebben, ten tijde van het maken van die plannen op het idee is gekomen dat een nieuw gemeentehuis eigenlijk niet nodig was, of kan het misschien zo zijn dat er hier en daar wat aan de strijkstok is blijven hangen bij de desbetreffende politici?
    Denk maar eens aan de bouwfraude, er is echt helemaal niets veranderd, het is alleen maar erger geworden.