Acht opties trafostation Middenmeer in beeld

• zaterdag 2 augustus 2014
  • Categorie: , , ,
  • Middenmeer - Vijf tot zeven voetbalvelden groot.

Martijn Gijsbertsen

Er zijn bij het provinciebestuur acht locaties rondom Middenmeer in beeld voor de bouw van een transformatorstation.

Deze verdeelcentrale, waar de spanning van aangevoerde elektriciteit wordt verlaagd om aan gebruikers door te geven, moet medio 2018 operationeel zijn. Bouw van het trafostation (vijf tot zeven voetbalvelden groot) is noodzakelijk omdat het huidige stroomnetwerk in de Kop van Noord-Holland onvoldoende capaciteit heeft. Dit komt mede door de komst van zo'n honderd turbines in het Windpark Wieringermeer.

„De acht plekken zijn zoekgebieden, waarvan de plussen en minnen op een rijtje moeten worden gezet", laat provinciewoordvoerder Frans Nederstigt desgevraagd weten. Dat onderzoek is gaande. De uitkomst welke locaties het meest geschikt voor het trafostation blijken, wordt nog dit jaar verwacht. In 2016 hopen Tennet en Liander met de bouw te starten.

Om zeker te stellen dat de Noordkop in de toekomst genoeg stroom krijgt, leveringszekerheid gegaran- deerd is en het aantal elektriciteitsstoringen tot een minimum beperkt blijft, zijn meer ingrepen nodig.

Zo moeten ook nieuwe ondergrondse verbindingen worden aangelegd tussen Middenmeer en kleinere trafostations in Anna Paulowna, Westwoud, Oterleek en het toekomstige station bij 't Veld. De bestaande stations dienen te worden aangepast en gemoderniseerd.

NHD