Tegenstanders Gronings windpark dreigen met blokkeren spoor

• maandag 14 juli 2014
  • Categorie:
  • AMSTERDAM – Tegenstanders van een Gronings windpark dreigen met radicale acties om aandacht op te eisen.

juli 10, 2014 | Door

De actiegroep zegt van plan te zijn het spoorverkeer tussen Zuidbroek en Bad Nieuweschans stil te liggen binnen nu en 10 dagen. Op dat traject rijdt Arriva met lokale stoptreinen.“De tijd van ludieke acties is voorbij”, verklaart woordvoerder Bob van den Heuvel van Storm Meeden, tegenover het Dagblad van het Noorden.
    De actievoerders zeggen toe van te voren de autoriteiten in te lichten over het moment van de actie voor de veiligheid.

Politie

Prorail, dat het spoor beheert, verklaart inmiddels de politie in te lichten bij acties, hoewel van den Heuvel zegt dit in te calculeren. “We gaan hoe dan ook naar het spoor. Aandacht, daar is het ons om te doen.”
    Eerder verklaarde een actievoerder al bij een informatieavond dat er radicale acties zouden volgen.  “Ze drijven ons tot terrorisme en dat meen ik”, zei een activist, volgens RTV Noord.

Tientallen windturbines

De actiegroep wil dat windpark Meeden, waar plannen zijn voor enkele tientallen windturbines, verplaatst wordt naar een andere locatie.
    Voor dit plan zou wel draagvlak zijn bij de bevolking. De provincie wil er niet aan. Binnen afzienbare tijd moeten concrete plannen voor windturbines naar Den Haag worden gestuurd om de doelstelling van 855,5 megawatt in de provincie Groningen te halen.