Regio krijgt mes op keel over sociale zaken

• zaterdag 26 juli 2014
  • Noordkop -  "Het is dus niet zo dat wij in Den Helder de stekker er uit hebben getrokken."

Als de Noordkopgemeenten niet willen samenwerken op het gebied van sociale zaken, zal het kabinet hen daartoe dwingen. Dat heeft staatssecretaris Fred Teeven de wethouders van Schagen, Hollands Kroon, Den Helder en Texel telefonisch laten weten. Hij sprak ook namens staatssecretaris Martin van Rijn (welzijn).

De staatssecretarissen was ter ore gekomen dat de Noordkopgemeenten de samenwerking op het gebied van sociale zaken hadden verbroken, omdat Den Helder niet toetreedt tot een Regionaal Administratief Kennis Centrum.

Wethouder Odd Wagner van Den Helder wil niet de Zwarte Piet krijgen van de verbroken samenwerking: „Op het eerste wethoudersoverleg tussen Texel, Schagen, Den Helder en Hollands Kroon kreeg ik, nog voor de aanvang van de vergadering, een brief met een ultimatum. Schagen en Hollands Kroon vonden dat Den Helder uiterlijk 4 juli moest zeggen volledig mee te doen in het RAKC op het gebied van wijkteams, inkoop, contracten en beleid. Omdat dat niet de opdracht van de Helderse gemeenteraad was en omdat ja zeggen zou betekenen dat Den Helder meer dan een miljoen euro extra zou moeten betalen, heb ik tijd gevraagd om dat met de gemeenteraad te bespreken. Die tijd wilden zij niet geven. Uiteindelijk zijn wij samen tot de conclusie gekomen dat wij zo niet kunnen samenwerken. Het is dus niet zo dat wij in Den Helder de stekker er uit hebben getrokken."

NHD