Proefveld bij Vledder met duurzaam ontsmette leliebollen

• zaterdag 12 juli 2014
  • Drenthe - VLEDDER - Groot is het niet, het proefveld met lelies bij Vledder. Toch volgen de circa tweehonderd Nederlandse boeren die leliebollen telen met grote aandacht wat hier gebeurt.

Op het proefveldje aan de Ten Darperweg wordt geƫxperimenteerd met een nieuwe, duurzame techniek om de leliebollen te desinfecteren. De bollen die hier twee maanden geleden de grond in gingen, zijn niet met chemische middelen ontsmet maar met Nontox. Dat is een cocktail van water en zout, geproduceerd door een gepatenteerde machine van het Asser bedrijf Watter.
    Nontox bleek eerder al een succes in de pluimveesector, nu wordt het middel uitgeprobeerd in de lelieteelt. Het experiment vindt niet toevallig in de gemeente Westerveld plaats. Er is hier in totaal zo'n 150 hectare in gebruik voor het kweken van lelies.
    Veel burgers maken zich zorgen over de chemische bestrijdingsmiddelen die de telers toepassen. Vrijdagmiddag zijn grote borden bij het proefveld neergezet, die voorbijgangers moeten informeren over het experiment.