Hollands Kroon: ’Dierenasiel zette zichzelf buitenspel’

• maandag 21 juli 2014
  • HOLLANDS KROON - De stichting, die het dierentehuis beheert, eist verlenging en wil een schadevergoeding.

Door Lydia Jasper

Stichting Heberdina Japin-Timmer overweegt de gemeente Hollands Kroon voor de rechter te slepen, omdat zij in haar ogen geheel onterecht de samenwerking met het dierenasiel Hoorn heeft opgezegd

Burgemeester en wethouders wijzen de vordering af. Volgens het college heeft de opvang zichzelf buitenspel gezet, aldus een schriftelijke verklaring.Toen Hollands Kroon besloot om de dierenopvang in de gemeente per 1 januari voortaan vanuit Den Helder en Tuitjenhorn te laten lopen, verdween de opvanglocatie in Westerland uit beeld. En daarmee tegelijk het Dierentehuis Hoorn. Niet de schuld van de gemeente, vindt het college. Want de intentie bestond om met de dierenopvang in Hoorn in zee te gaan.
    ______________________________________________________________

'Intentie was om met opvang Hoorn in zee te gaan'
    _________________________________________

Hollands Kroon ging voor een eenduidige samenwerking binnen het gebied. Terwijl de procesbegeleider van de Dierenbescherming NHN daarmee bezig was, ontving de gemeente in mei 2013 een aanbod van het dierentehuis in Hoorn. Zonder medeweten van de andere dierenasiels, aldus het college. In dit aanbod stond een lager tarief dan wat in april volgens Hollands Kroon was overeengekomen en het betrof een eigen manier van dierenopvang in het gebied Wieringen/Wieringermeer. ’Door dit aanbod koos het dierentehuis Hoorn dus voor direct onderhandelen met de gemeente en conformeerde zich hiermee niet aan de (moeizaam) tot stand gekomen afspraken met de andere dierenasiels’.

Wel meent Hollands Kroon dat de jarenlange samenwerking – vanaf 1974 – kan worden opgevat als een (mondelinge) overeenkomst. De gemeenten Wieringen en Wieringermeer hebben in het verleden op declaratiebasis kosten vergoed van het dierentehuis Hoorn. Zoiets kan verwachtingen wekken voor de toekomst. ’Vanwege de jarenlange samenwerking is het dierenasiel Hoorn dan ook betrokken bij de overleggen.’

NHD

Wie er gelijk heeft zal bepaalt worden door de rechter, tenminste als die man een goede dag heeft en niet blind de gemeente volgt, maar laat de arme onschuldige dieren hier niet de dupe van worden.
    De opstelling van de gemeente is natuurlijk beneden peil, maar dat kan verwacht worden van een gemeente als Hollands Kroon waar burgers al als speelbal worden gebruikt door de politiek en waar dieren(levens) al helemaal niet meetellen..

John Kees zei

Pfff, kunnen die instanties nou niet eens gewoon alle neuzen dezelfde kant op krijgen? Ze streven toch allemaal hetzelfde na, een goed tehuis voor de dieren en anders een goede opvang in het asiel zelf. Als de afspraken al zo moeilijk tot stand komen (ik lees: dat het al moeilijk was om alle partijen aan tafel te krijgen), dan gaat het nooit wat worden. Misschien even een grote schoonmaak houden bij al die instanties, al bereik je dat ook niet door er een procesbegeleider van de Dierenbescherming NHN bij te zetten. Op hun website is hierover helemaal niets te vinden, terwijl juist openheid van zaken veel meer duidelijkheid schept bij de achterban. Maar nee, we gaan weer allemaal onze eigen belangen voorop stellen en ondertussen dreigen de dieren hier dus de dupe van te worden.