Het objectieve stuk met gewenste opinie als insteek

Het zetten van druk op lokale bestuurders en statenleden door Ed Nijpels (voorzitter Borgingscommissie Energieakkoord) om vooral zijn windmolens te slikken, past in een patroon. Met dank aan Harry van den Berg diepen we de berichtgeving op van het prijzenswaardige blog Follow the Money over corruptie-onderzoek Schoon Schip in Noord Holland, waar provinciebestuurders met illegale nevenfunctie en Ed Dubbele Pet Nijpels (toen Econcern) de Provincie Noord Holland bijna een fiasco van 100 miljoen euro door de neus boorden.
Ed Nijpels (Econcern): Darwind 100 miljoen euro geven

Ed Nijpels was in 2009 commissaris bij het failliet gegane Econcern (en bij het ten ondergegane DSB Bank was hij ook al commissaris), en zette het dwarsliggende statenlid Elisabeth Post toen onder druk akkoord te gaan met een investering van 100 miljoen euro door de provincie in Darwind, de aan Econcorn gelinkte turbineproducent. Darwind zit dankzij het Energieakkoord weer volop in de race, en organiseerde in januari het seminar Wind op Land, op weg naar 600 MW met Ed Nijpels als eerste spreker. Krijgen ze hun geld gewoon ietsje later. Maar wat gebeurde er in 2009:
De ritselaar Hooijmaijers stuurde – zo blijkt uit het vorig jaar verschenen integriteitsrapport Schoon Schip een email met de boodschap: ‘De provincie zou 100 mio kunnen lenen op de kapitaalmarkt, ik schat 10 jaar rond de 4,5% en dit geld aan DarwinD geven.’ Maar due diligence rapporten schoten gaten in Econcern, en het toenmalige statenlid Elisabeth Post ging dwarsliggen. Dit was tegen het zere been van Hooijmaijers. ‘Hij stoof op en zei tegen mij: dat is toch niet nodig. Waarom houd je het niet lauw-lauw,’ aldus Post tegen de commissie Schoon Schip.  Ze kreeg vervolgens een telefoontje van haar partijgenoot Ed Nijpels, destijds ook commissaris bij Econcern. Die probeerde Post alsnog binnen boord te halen. Post daarover tegen de commissie: ‘Hij gaf aan dat hij mij graag wilde uitleggen waarom het zo van belang was dat wij als provincie zouden participeren in DarwinD […] Hij zei: als je het niet begrijpt wil ik het graag uitleggen.’
Natte wind
Tevergeefs, de provincie zou niet als financier optreden. Een gelukkige keuze, want in juni 2009 ging het Econcern jammerlijk ten onder
Aruba aan de Noordzee
Lees ik het goed: de overheid die op de kapitaalmarkt even 100 miljoen zou moeten lenen tegen 4,5 procent rente, en alle risico’s zou dragen om Darwind te spekken, met onzeker rendement uit Darwind’s gesubsidieerde avonturen als belofte… Dus de inbrekers in de gevangenis zijn eigenlijk mensen die het onhandiger aanpakten dan toegestaan…Onhandigheid is strafbaar..
Veel personeelsleden van Econcern gingen op in Typhoon Capital dat nu via windfarm Gemini op zee de 4,5 miljard euro subsidies genereerde. Wat ook uit de rapporten over het faillissement blijkt: bij Econcern de zelfde opgeblazen prognoses over rendement en winst, die onze overheid nu via het Energieakkoord weer voorspiegelt, door de opbrengst van wind op zee in huishoudens een factor 2 op te blazen. Hier nog even een lijst met alle nevenfunties van Ed volgens Wiki:
Naast zijn hoofdfuncties als voorzitter van NLingenieurs (het advieswezen dat profiteert van het Energieakkoord RZ)en bestuursvoorzitter van het ABP (vanaf 1 augustus 2009, opgestapt 19 februari vanwege DSB-geruchten) heeft Nijpels tientallen nevenfuncties, waaronder voorzitter SENA (Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten), commissaris bij de inmiddels failliet verklaarde DSB Bank (tot 29 september 2009), voorzitter Stichting Ronald McDonald Kinderfonds, voorzitter Raad van Toezicht van het Kadaster, Voorzitter van branche vereniging GeoBusiness Nederland, bestuursvoorzitter Stichting Milieu Centraal[1], voorzitter Raad van Toezicht Reclassering Nederland, voorzitter Raad van Toezicht TROS, voorzitter Internationale Architectuur Biennale Rotterdam en voorzitter Stichting Garantiefonds Gerechtsdeurwaarders.[2] Tevens is Nijpels lid van het dagelijks bestuur van VNO-NCW.
Van 1990 tot 1999 was Nijpels voorzitter van het Wereld Natuur Fonds (WNF). Van 1 juli 2008 tot 1 juli 2014 was hij voorzitter van het Bosschap, waarbij hij zowel in 2010 als 2012 voor twee jaar werd herbenoemd. Ook is Ed Nijpels lid van het genootschap De Heeren Zeventien uit Friesland waar de machtigste bestuurders uit bedrijfsleven en overheid in Friesland, elkaar jaarlijks in alle beslotenheid ontmoeten op landgoed Lauswolt.
Ed Drie Dubbele Pet
Zo’n Elisabeth Post leek me alvast een goede gesprekspartner, of zet Ed haar onder druk om vooral haar mond te houden. Alle tipgevers over Ed zijn handel en wandel zijn zeer welkom, the hunt is on, anonimiteit gegarandeerd. Schoon schip. In Noord Holland is een vuil sloepje over boord gezet, maar de Titanic van belangenverstrengeling die Energieakkoord heet drijft nog. Schoon schip binnen de VVD, hoe zou dat in zijn werk gaan? Welke journalisten willen mij helpen? Bij het FD. hahahaha, grapje.
We blogden al over de mogelijkheid om oa geldwoekeraars van (staatsbank en windfarminvesteerder) ASN te spekken met een 4,6 procent-rente lening van 10.000 euro voor woning-isolatie. Dat idee is ontwikkeld door Stichting Milieucentraal waarvan onze Ed dus weer bestuursvoorzitter is. Nog even en je gaat overal de hand van Ed zien.