Cultuurschuur in Wieringerwerf zoekt nog naar de laatste ton

• donderdag 31 juli 2014
  • Hollands Kroon - De stichting is eerder door Hollands Kroon een ton toegezegd voor onderhoud.

Door Martijn Gijsbertsen - 31-7-2014,
    WIERINGERWERF - De Stichting Cultuurschuur, die spoedig eigenaar wordt van het voormalige gemeentehuis van Wieringerwerf en van dat pand aan het Loggersplein een sociaal-cultureel dorpscentrum maakt, heeft zeventig mille van het Oranje- en VSB Fonds gekregen.
    ,,Prachtige opstekers, bedoeld als aanmoediging om de Cultuurschuur als ontmoetingsplek te laten fungeren’’, noemt mede-initiatiefnemer Siep Hoeksma de schenkingen.
    De stichting is eerder door Hollands Kroon een ton toegezegd voor onderhoud. Rabobank schenkt stoelen voor in de filmzaal.
    Van het half miljoen dat nodig is om de Cultuurschuur te verbouwen en in te richten, is - mede door behoorlijk wat giften van Wieringermeerders - nog zo’n ton nodig.

Vrijwilligers

,,We zijn momenteel druk in de weer huurders te accommoderen’’, vertelt Hoeksma. ,,Vrijwel dagelijks lopen we met dertig vrijwilligers rond om wensen in te willigen.’’
    Hoofdgebruikers van de Cultuurschuur zijn de Anbo (ouderenbond), dorpsvereniging De Ruimte, buitenschoolse opvang Seppelin en de bibliotheek.
    Daarnaast is er een scala aan kleinere huurders, zoals een yogapraktijk, reclamebureau en therapiepraktijk.
    Op de bovenetage worden een theaterzaal, filmhuis, muziekschool en schildersatelier ingericht. In de kelder komen een jeugdcafé met eigen entree, geluids- en dansstudio.
    De verwachte opening van de Cultuurschuur is op 12 september.

Invalidenlift

,,Op ons wensenlijstje staan nog een invalidenlift en aangepaste toiletten. Bovendien gaan we volgend jaar, als we een poosje draaien, iets aan het energieplaatje doen. Zoals led-verlichting aanbrengen en op het dak van negenhonderd vierkante meter zonnepanelen leggen.’’

NHD