Besluit over 'omkopers' laat op zich wachten

• donderdag 24 juli 2014
  • Categorie: , ,
  •  Amsterdam -  Zowel de omkopende als de omgekochte partij moeten volgens Schneider op dezelfde manier behandeld worden.

Roel van Leeuwen

Oud-gedeputeerde Ton Hooijmaijers van de provincie Noord-Holland mag dan in december veroordeeld zijn tot een celstraf van drie jaar omdat hij zich zou hebben laten omkopen door verschillende bedrijven, het Openbaar Ministerie heeft nog steeds niet besloten of het de 'omkopers' ook gaat vervolgen.

Een vreemde zaak, vond mr. F. Schneider, de advocaat van Hooijmaijers, tijdens de regiezitting, die voorafging aan het hoger beroep dat zowel door de oud-gedeputeerde als door het Openbaar Ministerie is aangetekend. Bij het Gerechtshof in Amsterdam stelde Schneider dat omkoping 'een wederkerig delict' is en dat nu alleen zijn cliënt lijkt te worden aangepakt.

'Ernstige inbreuk'

Volgens de advocaat — wiens cliënt afwezig was vanwege de belangstelling van de pers — is er geen valide reden voor het uitstellen van een vervolgbeslissing over de vermeende 'omkopers'. Schneider stelde dan ook dat er sprake is van een 'ernstige inbreuk op de beginselen van een behoorlijke procesorde'. Als de rechter in de zaken tegen de 'omkopers' tot vrijspraak zou komen, dan kan dit volgens de advocaat gevolgen hebben voor de zaak tegen Hooijmaijers.

De advocaat verzocht het Hof het Openbaar Ministerie (OM) niet ontvankelijk te verklaren vanwege het schenden van het gelijkheidsbeginsel. Zowel de omkopende als de omgekochte partij moeten volgens Schneider op dezelfde manier behandeld worden. Daarnaast vond Schneider. dat er sprake was van 'grove veronachtzaming' van de belangen van zijn cliënt.

De advocaat-generaal gaf tijdens de zitting aan dat het besluit om de omkopende partijen al dan niet te vervolgen bewust op een later moment plaats zal vinden. „Het duurt lang, maar het is complex."

Twee partijen hebben al een transactievoorstel van het OM geaccepteerd. „We proberen op 31. december 204 alles afgerond te hebben", aldus de advocaat-generaal, die stelde dat er inderdaad geen sprake is van 'gelijke monniken, gelijke kappen' in deze zaak. De rol van Hooijmaijers, zijn echtgenote en een bevriende makelaar, is volgens hem veel groter dan die van de vermeende 'omkopers'.

Het Hof verwierp het verweer van de advocaat van Hooijmaijers. De komende maanden zullen nog getuigen worden gehoord. Of de omkopende partijen worden vervolgd, is bekend voordat het hoger beroep wordt behandeld. De zittingen staan immers pas gepland voor februari volgend jaar.

______________________________________

Behandeling zaak Hooijmaijers volgend jaar

NHD

Als zowel de omkoper als de omgekochte op dezelfde manier behandeld zouden moeten worden zoals de raadsman Schneider stelt, dus bij bewezen feiten gevangenisstraf, dan komt Nederland celruimte tekort.
    Gezien het aantal vrij loslopende veroordeelden(30.000) en daarbij opgeteld de vele corrupte poilitici en ambtenaren, kan de bouwsector de toekomst vol vertrouwen tegemoet zien want dan zal het aantal gevangenissen drastisch uitgebreid moeten worden.