Accountant het bokje bij grootste faillissement van de eeuw

• donderdag 29 mei 2014
  • Categorie:
  •  Met Econcern liep het al helemaal dramatisch af.

Er zijn genoeg mensen te vinden die schathemeltje rijk zijn geworden van groene energie, maar dat is helaas niet iedereen gegeven.Over Eneco's kat in de zak Greenchoice schreven we al eerder. Met Econcern liep het al helemaal dramatisch af. In 2007 nog een van Europa's meest veelbelovende bedrijven volgens Bloomberg, ging het bedrijf twee jaar later op de fles en was de ravage immens. In termen van omvang en schade heeft er sinds de laatste eeuwwisseling in Nederland geen duurder faillissement plaatsgevonden.

Nog steeds is de omvang niet helemaal duidelijk, waardoor de schatting (€275 tot €800 miljoen) nogal ruim uitvalt. Eindafrekening of niet, de curatoren zijn er al wel uit wie daar aan mag meebetalen. Naast voormalige bestuurders, die wel vaker aansprakelijk gesteld worden bij een faillissement, is dat ook de accountant. Want volgens curatoren Willem Jan van Andel en Louis Deterink is er dusdanig met de boeken gerommeld dat de jaarrekeningen over 2006 en 2007 nooit goedgekeurd hadden mogen worden.

Moet huisaccountant PwC dan nu honderden miljoenen gaan betalen? Dat valt nog te betwijfelen. Volgens het Financieele Dagblad ligt het stappenplan vanaf nu redelijk vast en gaat PwC waarschijnlijk schikken. Dat lijkt ons ook een veilige gok, als we het faillissementsverslag (PDF) erbij pakken. 'Ook PwC zal gedagvaard worden, tenzij een minnelijke regeling tot de mogelijkheden behoort. Curatoren onderzoeken dat momenteel', lezen we op pagina 9. Als zelfs de curatoren een schikking als de beste optie beschouwen, dan zal dat wel rondkomen. Of we er nog iets positiefs van kunnen maken? Joah. Het is toch prettig om te zien dat niet ál het nieuws over falende accountants over KPMG gaat.

DK
    ___________________________________________________________________________

Schadeclaim geen garantie op succes bij Econcern

• Siem Eikelenboom
    • 28 mei 2014

Voor de schuldeisers van Econcern vaart de zilvervloot nog niet binnen, nu oud-bestuurders en commissarissen van het energiebedrijf aansprakelijk zijn gesteld voor het tekort in de boedel.
    Eerdere zaken tonen aan dat aansprakelijkheidsprocedures lang duren en dat er hooguit tientallen miljoenen worden binnengehaald.
    'Kennelijk onbehoorlijk bestuur'
    De door het faillissement van Econcern veroorzaakte schade is groot. Het duurzame-energiebedrijf ging zomer 2009 bankroet, nadat een reeks crediteuren bij elkaar meer dan € 1 mrd hadden gevorderd. De afgelopen jaren hebben de curatoren Willem Jan van Andel en Louis Deterink debiteuren aangemaand te betalen, onterecht betaalde bedragen teruggevorderd en tal van bedrijfsonderdelen verkocht. Dit alles heeft de boedel flink wat opgeleverd. Toch is er nog steeds een tekort van enkele honderden miljoenen euro’s.
    Een deel van dit bedrag proberen de curatoren nu terug te halen bij de voormalige bestuurders en commissarissen van Econcern. Zij hebben zich volgens de curatoren schuldig gemaakt aan ‘kennelijk onbehoorlijk bestuur c.q. kennelijk onbehoorlijk toezicht’. De ondergang van het ooit zo snelgroeiende Econcern is mede daaraan te wijten.
    Landis
    Daar komt nog bij dat PwC, de huisaccountant van Econcern, ten onrechte zijn goedkeuring heeft verleend aan de jaarrekeningen 2006 en 2007 van Econcern. PwC is aansprakelijk gesteld voor de schade van de boedel die door deze onterechte goedkeuring is veroorzaakt.
    De curatoren kunnen alle zaken voorleggen aan de rechter, maar de praktijk leert dat schadeclaims tegen accountants meestal uitdraaien op een schikking. Dat gebeurde in ieder geval bij de faillissementen van levensverzekeraar Vie d’Or, bank Van der Hoop en ICT-bedrijf Landis.
    Niet veel meer te halen
    Heel grote bedragen zijn in die zaken overigens door de accountant niet betaald. In de zaak Van der Hoop betaalde Deloitte het overgrote deel van een bedrag van € 4,5 mln dat werd betaald aan gedupeerde rekening- en aandeelhouders. In de Landis-zaak betaalde EY, voorheen Ernst & Young, naar schatting € 30 mln aan de banken en ruim € 10 mln aan de boedel. In deze zaken was de omvang van de schade beduidend lager dan bij Econcern.
    Dan is de vraag wat de curatoren kunnen vorderen bij de voormalige bestuurders en toezichthouders van Econcern. Uit het gisteren verschenen twaalfde faillissementsverslag blijkt dat bij de voormalige bestuursvoorzitter Ad van Wijk en de voormalige financiële man Kees van der Leun niet veel meer valt te halen.
    Flink gecasht
    Met Van Wijk onderhandelen de curatoren momenteel over een terugbetalingsregeling voor een bedrag van bijna € 700.000. Dat betreft een lening die Van Wijk nog moet terugbetalen aan Econcern. Een dergelijke regeling is al getroffen met Van der Leun. Die heeft tot 31 oktober 2015 de tijd om € 235.000 terug te betalen. Eerder betaalde oud-bestuurder Dirk Berkhout al een lening van ruim € 7 00.000 terug.
    Bij deze laatste bestuurder lijkt het meeste te halen. Waar Van Wijk en Van der Leun moeten rondkomen van respectievelijk een hoogleraars- en managerssalaris, heeft Berkhout recentelijk flink gecasht. Na zijn gedwongen vertrek bij Econcern in januari 2009 richtte hij met Dennis Lange, eveneens oud-Econcerner, Typhoon op. Dit bedrijf verkocht onlangs zijn aandelen in het nog te bouwen offshore windpark Gemini.
    SHV
    Saillant zijn de namen van de oud-commissarissen Joost van Klink en Franck Bruneau. Beiden werkten destijds voor SHV, een van de grootste investeerders in Econcern. Nu is SHV een van de grootste crediteuren. De vraag is dan ook of SHV een eventuele schikking voor zijn eigen ‘falende’ toezichthouders gaat betalen of dat het tweetal zelf voor de kosten opdraait.

econcern
    FD