Gemeenten eisen invloed bij HVC

• vrijdag 15 februari 2013
  •  ALKMAAR - De 48 HVC-gemeenten gaan hun financiele zeggenschap over de Alkmaarse vuilniscentrale vergroten.
    DOOR BART VUIJK

De gemeenten willen ook zeggenschap over de alternatieve energieprojecten waar de HVC is ingestapt.

Dit blijkt uit een reactie die gemeenten stuurden op vragen van deze krant. In die reactie melden deze gemeenten dat de HVC een 'solide bedrijf ' is, maar zij geven aan dat 'de acties van de HVC-directie nauwlettend worden gevolgd' en dat er 'zo nodig verdere acties' worden ondernomen.

Nu staan de gemeenten financieel alleen garant voor zaken die met afvalverwerking te maken hebben. Dat de HVC een solide bedrijf is, hoorden de gemeenten in december vorig jaar van de Bank Nederlandse Gemeenten, die het grootste deel van de leningen voor de HVC levert.

De HVC is eigendom van 48 gemeenten en zes waterschappen. Het bedrijf zit diep in de schulden. Voor 671 miljoen euro hebben die te maken met de financiering van investeringen in afvalverwerking, Voor nog eens 243 miljoen is geleend voor deelname in projecten voor alternatieve energiebronneh, zoals windmolens en zonne-energie

Nu kunnen de gemeehten alleen worden aangesproken voor het deel van 671 miljoen euro. De gemeenten willen ook invloed op de alternatieve energieprojecten van de HVC. Hoewel daar fors verlies op wordt geleden, besloten de aandeelhouders eind 2012 deze investeringen in de garantstelling door de gemeenten onder te brengen. De gemeenten gaan er van uit dat dit geen extra geld hoeft te kosten. De HVC moet door structurele bezuinigingen van jaarlijks negentien miljoen euro financieel weer keurig in de pas lopen en zijn schuld gaandeweg verkleinen.

NHD

"In die reactie melden deze gemeenten dat de HVC een 'solide bedrijf ' is".

HVC is zo solide dat de belastingbetaler het tekort van 1 miljard moet ophoesten.
    HVC moet zich bezig houden met de verwerking van afval, daar moeten de gemeentes op toezien.

Bestuurders zijn geen ondernemers en die kneuzen van bestuurders van HVC al helemaal niet.

De burgers zijn weer de dupe van wanbeleid en tot overmmaat van ramp willen de gemeentes zelfs meer zeggenschap in de GROENE GEKTE, nog even en we betalen per jaar € 1000,00 aan afvalheffing.