Noorden wil agri-miljoenen

• donderdag 5 november 2009
  • Categorie:
  • Provincie NH  -  Agriboard hoopt van gebied de ware groentetuin van Europa te maken

DOOR MARTIN MENGER

ZWAAGDIJK-OOST

Men neme: Een gebied met een opper­vlakte gelijk aan 125.000 voetbalvelden. Dat is de agrarische potentie van het noordelijk deel van de provincie. De Agri­board, een samenwerking van overheid en bedrijfsleven moet de economische waarde hiervan gaan verbeteren. Al was het alleen maar om de miljoenen aan landbouwsubsi­dies.

Want juist al die tientallen mil­joenen worden momenteel door de overheid geïnvesteerd in ge­bieden als Aalsmeer of Venlo. En niet rondom de vele bedrijfstak­ken die in West-Friesland, Wie­ringermeer en de Noordkop die eigenlijk nog veel beter preste ren. Dat is de mening van gede­puteerde Jaap Bond, die gister­middag in Zwaagdijk-Oost de feestelijke aftrap gaf voor de Agriboard.

Het noorden van de provincie, met de groenteteelt, kassenge­bieden, veeteelt of visserij moet conform het bestuurlijke cliché ’op de kaart’ worden gezet. En de ambities zijn hoog, aldus Bond. Dat is ook de reden waarom Siem Jan Schenk, LTO-bestuurder met tentakels tot in Brussel, een prominent lid is van de nieuwe orga­nisatie. Anders gezegd: er is nog veel te verdienen voor de agri­business in het noorden.

Zo vertelde Jack Kranenburg namens het kassengebied Agri­port A7 in Wieringermeer dat in een straal van twintig kilometer het leeuwendeel van verschillen­de soorten groenten in Neder­land wordt geteeld, al dan niet onder glas. Zoals de West-Friese bloemkool of de paprika’s uit de Wieringermeer. Hoogleraar en futuroloog Wim de Ridder durfde wel een voorzetje te geven in welke rich­ting de Agriboard en de onderne­mers moeten gaan denken. Hij zweert bij de technologische vooruitgang

De belangrijkste ontwikkelin­gen ziet hij de komende jaren ge­beuren in de genetisch bewerkte gewassen, schone energie en de rol van robots. Dat bijvoorbeeld binnen Agriport nu al hard wordt gewerkt aan terugwinnenvan energie, ziet hij slechts als een voorbode. De Ridder ver­wacht dat zonne-energie de toe­komst heeft. „En vergeet niet als gebied ook een open discussie aan te gaan over genetisch gemodificeerde producten", aldus de hoogleraar. „Er komen tomaten die je hel­pen tegen alzheimer of kanker. Dat soort producten heeft de toe­komst. En niet de enorme over­productie, die de bedrijven nu al minder rendabel maakt."

Bron: NHD