Afvaloverslag via de nieuwe binnenhaven

• woensdag 14 januari 2004
  • Categorie: , ,

• 14 januari 2004

Noordkop  -  De mogelijk nieuw aan te leggen binnenhaven in Anna Paulowna leent zich uitstekend voor de overslag van Helders en Texels huisvuil.

Wethouder N. Bais lanceert dit plan morgen in een gesprek met de Huisvuil Centrale (HVC).
    Den Helder is eigenlijk al jaren van plan het huisvuil per schip naar de kaasstad te transporteren. De huidige locatie aan de Nijverheidsweg brengt logistieke en organisatorische problemen met zich mee. Bovendien is vervoer over het water goedkoper en milieuvriendelijker. Milieuwethouder E. Vos: ’Vervoer over water biedt veel meer mogelijkheden, zeker als je bedenkt dat je dingen beter op elkaar af kunt stemmen door aanpassing van containers, zodat je met containerschepen kunt werken. Daarnaast brengen de vrachtwagens nogal wat overlast met zich mee op de N9.’

Haar collega N. Bais die gaat over de economische en planologische aspecten, kwalificeert het idee niet langer als een proefballon. Wat hem betreft gaat het hier om een concreet voorstel. Bais: ,,We gaan er met de HVC over praten want dit zou toch een perfecte oplossing zijn.

Ik wil echter wel een heel belangrijk voorbehoud maken want we willen de gemeente Anna Paulowna beslist niet voor het hoofd stoten. Dat ze daar niet gaan denken dat Den Helder het allemaal wel eventjes voor ze gaat regelen. We houden dus nadrukkelijke slagen om de arm. Het ligt natuurlijk allemaal heel gevoelig in Anna Paulowna.’’ De huisvuilterminal die Bais in gedachte heeft, hoeft wat hem betreft niet veel ruimte in beslag te nemen. ,,Als je alles goed organiseert en op elkaar afstemt, heb je nog voldoende ruimte over voor andere activiteiten. De totstandkoming van het idee vergt namelijk de nodige investeringen. Daarbij heb je commerciële partners nodig en dan denk ik aan bedrijven als Spaansen maar ik kan me ook voorstellen dat de HVC zelf wil participeren. Verder moet je denken aan industriële activiteiten als offshore en windenergie. Voor hen kan het eveneens interessant zijn.’’

De gemeente Anna Paulowna is overigens nog lang niet zo ver. Gemeentewoordvoerder J. Worst: ,,Wij zijn er nog niet uit of dat de goede plek is voor een binnenhaven. Daar is nog steeds geen definitieve beslissing over genomen. We willen dus niet vooruitlopen op dergelijke ontwikkelingen. Bovendien zal Anna Paulowna ongetwijfeld voorwaarden stellen aangaande de nadere invulling van het nieuwe terrein.’’

Woordvoerder M. Beers van de Huisvuilcentrale in Alkmaar wil op dit moment niet reageren op de vervoersplannen, omdat eerst het gesprek met de gemeente wordt afgewacht. Duidelijk is wel dat het huidige overslagstation gemoderniseerd moet worden als andere opties niet doorgaan. ,,Het voldoet aan alle eisen, maar het is niet efficiënt ingedeeld’’, zegt Beers.

Bron: NHD